Kuna tartlastel on piltlikult öeldes vaid üks suur rahakott, millest kulutada, siis kaotavad uue Rimi hüpermarketi avamisega ostjaid kõik suurpoed. Lisaks kogub hoogu kaupluste hinnasõda.
Rimi lisab konkurentsile karmi ja isemoodi sädet
«Eks ta raske saab olema. Midagi kerget siin pole,» nentis Tartu Maksimarketi juhataja Helve Kaljumägi, kelle juhitavale poele Lõunakeskuses kolis konkurent Rimi otse külje alla. Praegu olevat Kaljumäe sõnul veel vara oletada, kas ja kuidas kaks suurpoodi teineteise kõrval hakkama saavad.
«Selge on see, et kokkuvõttes kaotavad kõik. Tartus on üks ostjaskond ja kui üks pood tuleb juurde, jagunevad kliendid rohkem laiali,» rääkis Kaljumägi. Suuri muudatusi Maksimarketil Kaljumäe sõnul esialgu plaanis pole.
«Loodame Säästukaardi ostudele ja ehk ka eestlaste patriotismile,» ütles Kaljurand ning viitas, et Maksimarketi omanikfirma on Eestist, kuid Rimi kuulub rootslastele.
Ostjate valik
Maksimarketi kõrval poe avanud Rimi Eesti tegevjuht Christer Östholm ütles, et ta ei tea, kas Lõunakeskuses jätkub kahele suurpoele külastajaid. «Kui keegi peab lahkuma, siis on see ostjate valik,» märkis Östholm ja lisas, et on Rimi eduloos kindel.
Kõrvaltvaatajana nentis Maxima avalike suhete juht Erkki Erilaid, et Lõunakeskuses on praegu täiesti erakordne olukord, kus kaks suurt tegijat on niivõrd lähestikku koos. «Päris naljakas! Täielik pretsedent,» ütles Erilaid. «Huvitav on jälgida, mis mõlemast poest edasi saab.»
Kuigi otse külje alla kolis Rimi vaid ühele poele, mõjutab uue hüpermarketi tulek Erilaiu sõnul Tartu jaekaubandusturgu ka tervikuna.
«Arvata on, et poodidevaheline hinnarebimine läheb väga karmiks, sest turul püsimiseks ei ole praegu muid erilisi argumente kui hind,» selgitas Erilaid.
Ka Rimi juht Östholm möönis, et müük on praegu paljuski sooduspakkumistest juhitud. Teisalt ei olevat Östholmi sõnul hindadel enam erilist langemisruumi. Näiteks piimahind on juba põhjas ära käinud ning see kogemus näitas, et kokkuvõttes ei ole hinnasõda kellelegi kasulik.
«Lihtsalt sõdimise pärast pole mõtet sõdida. Kohe, kui hinda alla lased, tulevad ka teised järele, ja nii ei jõua me kuskile,» rääkis ta.
Sellele vaatamata võib hinnasõjas kaasa mängimine olla Östholmi sõnul mõnikord paratamatu. Eriti praegu, kui ostjad loevad iga krooni väga hoolikalt.
Madalseisu arvestades külmutas Maxima Erilaiu sõnul aasta alguses kõik laienemisplaanid Tartus. Siiski on ettevõttel näiteks Lõunakeskuse naabruses välja vaadatud maatükk, kuhu neil on kavas rajada uus pood, kui inimeste ostukindlus on taastunud. «Tulevikus võib konkurents Lõunakeskuse kandis veelgi kasvada,» märkis ta muheledes.
Turg pole kunagi täis
Kesklinnas aga ootaks kas või kohe enda ruumidesse toidupoodi moe- ja vabaajakeskus Tasku. «Meie prioriteet number üks on leida toidupoele sobiv pidaja,» ütles Tasku omanikfirma Estiko juht Ain Tammvere.
Kuigi toidupoe avamise plaanidest Taskus rääkis Tammvere juba suve hakul, ei ole seni silmanähtavat arengut olnud. Tammvere kinnitas siiski, et kavatsused on tõsised ja keskus loodab veel tänavu läbirääkimistest tegudeni jõuda.
Rimi juhi Östholmi meelest ei tasuks kahtlustada hullumeelsuses seda, kes oma tegevust ka madalseisu ajal laiendada julgeb.
«Jaekaubanduses ei ole turg kunagi täis, kui tulla välja millegi uue ja paremaga,» ütles ta. See omakorda võib Östholmi sõnul küll tähendada, et keegi konkurentidest peab oma osast loobuma, kuid mitte ilmtingimata.
Eesti tervikuna on Maxima esindaja Erilaiu sõnul nii Põhjamaades kui Baltikumis eriline selle poolest, et siin ei ole paari põhitegijat, vaid ostjad jagunevad 4-5 suurpoeketi vahel ära. «Konkurents on väga kõva ja eks igaüks pingutab nii, kuidas jaksab,» nentis Erilaid.