R-kioskite sulgemise järg jõuab kohe Tartus Eedeni juurde Emajõe bussipeatusesse, aga mida vähem on peatustes kioskeid, seda raskem on inimestel osta bussipileteid.
Bussipiletite ostukohti väheneb
R-kioskeid on bussipeatustest kadunud järjest. GoBusi logistik Riho Pindmaa loetles, et kiosk on kadunud Kaare peatusest, FIst, Decora juurest, Kannikese peatusest ja bussijaamast. Linnaliinibusside piletite kättesaadavus halveneb.
Niisamuti möönis linnavalitsuse bussindusspetsialist Madis Oona, et bussipiletite ostmine muutub kindlasti ebamugavamaks.
Pigem heategevus
Novembrist suletavale Emajõe peatuse kioskile lähim piletiostukoht on edaspidi teisel pool teed Eedenis.
Suletava kioski müüja Mare, kes perenime lehte ei soovinud, ütles, et umbes pooled tema klientidest on piletiostjad, aga sellega kassat ei tee.
Niisamuti kinnitas R-kiosk Eesti tegevdirektor Jüri Võs-sokov, et piletimüük on firmale pigem heategevus, mis võib tuua mõne lisakliendi muud kaupa ostma. «Kui see oleks tasuv, oleks linnad spetsiaalseid kioskeid täis,» märkis ta.
Piletite müümist R-kiosk ei lõpeta, aga plaanib kinni panna senised väikesed kioskid, kus müük käib luugi kaudu. Asemele teeb firma aga suuremaid, kuhu kliendid saavad sisse astuda. Eesti 180 R-kioskist on luugikioskid pooled.
Bussipeatusi on Tartus 280, selliseid, kus R-kiosk asub otse peatuses või lähedal, on seit-
se. Kokku müüb pileteid 20 R-kioskit. Pileteid müüvad ka seitse postkontorit ja maaliinide bussijaama piletikassad.
Tartu linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak ütles, et kindlasti on linnavalitsuse huvi, et kõik sõidaksid ja pilet oleks kättesaadav. Ent lisaks kioskist müüdavatele piletitele on olemas ka ID-piletid ning pileteid saab osta bussijuhilt, aga see on kallim.
Suur muutus
Haak lisas, et 2011. aastal, pärast uut linnaliinide teenindamise hanget kaovad senised paberpiletid üldse käibelt ja asemele tulevad elektronpiletid, mida saab lunastada automaadist. Sellised automaadid ei tule kõigisse peatustesse.
Plaanitava kaugloetava elektronpileti eelis on, et süsteem fikseerib automaatselt bussi siseneja sõiduõiguse, pilet on korduvalt laetav ja süsteem võimaldab koguda infot, kui palju kuskil peatuses bussi sisenejaid on, ja selle abil liinvõrku korraldada.
Umbes 25 miljonit krooni maksva süsteemi soetamiseks kirjutatud projekt on seni saanud rahastamise osas positiivset tagasisidet.