Uued hambaarstid püüavad Tartus oma kohta leida

Tartu Medicumi hambaarst Kätlin Hiiob (vasakul) ja ta assistent Annika Raik praegu tööpuuduse üle ei kurda.

FOTO: Sille Annuk

Hambaarst Kätlin Hiiob töötab ühe päeva nädalas Tartu Medicumi hambaravikabinetis, ülejäänud aja pühendab ta oma kodulinna patsientidele Valgas. Eile oli tal Tartus 11 patsienti.


Oktoobris kuulutas Tartu Medicum Dental välja uue kliendisõbraliku hinnakirja, mis  lubab kuni aasta lõpuni 50-protsendilist allahindlust. Maikuus tuli meditsiiniasutus niisuguse nipiga välja esimest korda, nüüd siis jälle.

Tartlanna Nadežda Menshenina ei häbene Tartu Medicumi hambaravikabineti ukse taga tunnistada, et tema tuligi sinna heade hindade pärast.

«Me oleme mehega pensionärid, no kus me jõuame 700 krooni plommi eest maksta,» räägib ta. «Kevadel magasime soodsa aja maha, nüüd oli mees see, kes uut pakkumist tähele pani, ja ütles, et lähme.»

Dr Kätlin Hiiob aga ütleb, et mis kevadet puudutab, siis päris nii see ka ei olnud, et kõik patsiendid  pärast hinnasoodustuse lõppemist kohe ära oleksid kadunud.

«Väga paljud jätkasid meie juures käimist. Käisid kas või kord kuus, aga ravi pooleli ei jätnud,» räägib ta.

Trahv

Kevadine hinnalangetus ja selle julge reklaamimine ei jäänud Tartus teistele hambaarstidele märkamata. Tartus on konkurents tihe.

Tulemus: tervishoiuamet kutsus Tartu Medicumi 6000 kroonise trahviga korrale. Põhjus: tervishoiuteenuste reklaam on reklaamiseaduse alusel keelatud.

Tervishoiuameti õigusnõunik Kristiina Kadak-Aruorg ei soostu ütlema, kes täpselt väärteoteate esitas, ja osutab laiemalt Eesti Hambaarstide Liidule.

«Meil tuli selle teate peale reageerida,» ütles ta. «Seadus on seadus!»

Reklaamiseadus nimelt keelabki tervishoiuteenuse reklaami. Tervishoiuteenuse osutajal lubatakse küll jagada teavet oma nime, tööaja, tegevuskoha, eriala, kontaktandmete kohta, kuid reklaami, mis oleks suunatud inimeste käitumise muutmisele, see avaldada ei luba.

«Kui keegi kuulutab aktiivselt, et pakub hambaraviteenuseid poole odavamalt, siis see on mõjutamine,» märgib Kadak-Aruorg.

Samas tunnistab ta, et ega Tartu Medicum ju midagi väga hirmsat ei teinud.  Hambaravi on kallis ja jääb pahatihti paljudele inimestele kättesaamatuks. Haigekassa seda ei hüvita.

Kedagi selle reklaamiga otseselt ei kahjustatud. Kadak-Aruorg on seisukohal, et võib-olla on käes aeg reklaamiseaduses midagi muuta.

Moodne keskus

Medicumi juhatuse liige Arvi Vask ütleb, et nad on tulnud Tartusse pika perspektiiviga ja meditsiinis kiirkasumit teenida ei kavatse.

«Me oleme oma hambaarstid leidnud Tartust, Valgast, Jõgevalt ning mitmelt poolt maakonnast – paljud on oma endise koormuse alles jätnud. Maal aga teatavasti inimeste arv väheneb,» selgitab ta.

Hambaravi on Arvi Vase hinnangul esmatasandi teenus ja see peaks olema hästi kättesaadav. Patsientidel on tema meelest õigus hindu teada saada.

«Seaduseandja mõte ei saa ju olla see, et oma taskust kinni makstavatele teenustele ei tohi reklaami teha. Me ei korja enda kätte maksumaksja raha! Me ei ole riivanud ei patsientide ei haigekassa huve!» ütleb ta.

Vask märgib, et maikuus lühikest aega kehtinud hinnasoodustus tõi neile patsiente, kellest jätkus terveks suveks. Osa neist ei olnud aastaid hambaarsti juures käinud. Niisuguste patsientide teine võimalus oleks olnud vaid vältimatu abi korras haige hamba väljatõmbamine.

Tõsi, nüüd oktoobris ei räägi Tartu Medicum Dental enam poole odavamatatest hindadest, vaid uuest, kliendisõbralikust hinnakirjast.

Küsimuse peale, mida tervishoiuamet sellest arvab, ütleb Vask, et ta loodab, et  see on okei. «Kui ei ole –  eks me siis vaatame, mis edasi saab.».

Hea suhe töötab

Tartu Ülikooli Kliinikumi stomatoloogiakliiniku juhataja Taavo Seedre, kelle käe all on koolitust saanud ligi tuhatkond Eesti hambaarsti, on jälginud turuletrügijaid huviga.

Dr Seedre räägib, et kui Tartus püüab kanda kinnitada uus, n-ö nimeta arst, siis võib ta oma kabinetti pöidlaid keerutama jäädagi. Ei ole kerge alustada tühja koha pealt tundmatute nimedega – sellest august annab välja ronida.

Taavo Seedre mõistab Medicumi juhtide soodushinnakampaania ideed hästi, kuid ei ennusta neile pikaajalist ja klientiderohket tulevikku.

«Niisuguse reklaami peale tulevad kohale need patsiendid, kes lahendavad ära vaid oma kõige pakilisemad probleemid, ja siis kaovad,» ütleb ta. «Kliiniku püsimise seisukohalt ei oma see küll mingit tähtsust.»

Taavo Seedre tunnistab, et nii  mõnelgi kolleegidest on olnud hing sellise kampaania pärast täis. Ka hambaarstide liidus on olnud teema arutusel.

«Jah, ilus see ei ole! Mida arvavad meie patsiendid, kui nad näevad, et keegi teeb 50-protsendilist hinnaalandust,» räägib Seedre. «Nad küsivad kohe, kui palju sel hinnal siis õhku sees on?»

Dr Seedre toob näite, kuidas nad umbes viis aastat tagasi oma seltsis arvutasid, kui palju maksab näiteks patsiendi hambaarstitooli istumine. See, et arst ja õde, on valmis temaga tegelema, et instrumendid on puhtad ja steriliseeritud. Vastus - 140 krooni! Hambaravi on kallis teenus.

Seedre jätkab: aga kui on tegemist arstiga, kelle järele on patsiendid kolm kuud järjekorras ja mujale ei lähe, siis pole põhjust hinda alla ka lasta. Turg määrab selle.

Dr Seedre on veendunud, et arsti ja patsiendi head suhet ei ole võimalik niisama lihtsalt lõhkuda, ja ta on seda ka paljudele oma muretsevatele kolleegidele öelnud.

«Meditsiinis ja ilumaailmas töötab kõige parema see, et kui te käite minu juures ja jääte rahule ning pärast lähete räägite sellest oma sõpradele,» sõnab ta lõpuks.

Tagasi üles