Meie teedel liigub üha enam autosid. Linnades on ummikud. Tänavatel seisavad reas töötava mootoriga sõidukid elukeskkond halveneb. Kuidas olukorda muuta?
Muidugi aitaks liiklustingimuste parandamine (teede laiendamine ja uute ehitus, liiklussõlmede lahtiharutamine jne), kuid ainult sellest ei piisa. Tarvis on meetmete komplekti. Üks meede oleks ühistranspordi atraktiivsuse tõstmine sedavõrd, et pakkuda autodele tõsist alternatiivi. Praegu seda ei ole. Kel vähegi raha auto soetada, see eelistab autosõitu ühissõidukile. Miks?
Ühistransport on autosõiduga võrreldes aeglane, ebamugav ja kallis.
Neist esimest ja teist tegurit busside kasuks kallutada on võimatu, sest bussiliiklus jääb alati autosõidust aeglasemaks vähemalt seni, kuni bussid sõidavad sõiduteel koos autodega, peatuvad peatustes jne. Samuti ei muutu bussisõit kunagi nii mugavaks kui liiklemine autoga. Seega jääb üle vaid kolmas tegur hind.
Just (soodsa) hinnaga saaks meelitada inimesi rohkem ühissõidukeid kasutama. Siit ka minu ettepanek: muuta ühistransport tasuta avalikuks teenuseks! See peaks selle kasutamisele andma ennenägematu hoo ja viiks tänavatelt hulga autosid. Elukeskkond muutuks puhtamaks ja liiklus sujuvamaks!
Bussi kasuks otsustaksid ka autoga kodanikud miks mitte ära kasutada tasuta sõidu võimalust? Eriti veel, kui kuskile pole väga kiiret ja midagi suuremat vedada pole ka tarvis.
Kust aga võtta see raha, mis seni tuli piletimüügist?
Ühistranspordi kasutamine/arendamine on kõigi linnaelanike (mitte vaid bussisõitjate!) huvides ja seega peab kogu linn seisma hea selle eest, et meil oleks tõhus ühistransport, mis hoiaks elukeskkonna puhtama ja liikluse sujuvamana.
Seega tuleks sisse seada ühistranspordi maks linlastele. Analoogne keskkonda säästev kohustuslik maks on Tartus juba rakendatud jäätmeveo maks. Linn on sisse seadnud kohustusliku jäätmete vedamise, olenemata sellest, kas sul tekib prügi või mitte. Maksad ikka!
Samamoodi tuleks talitada ka ühistranspordi puhul. Oma asi, kas kasutad teenust või mitte, aga maksad! Miks mitte seda kavalat nippi kasutada ka ühistranspordi korraldamisel?
Tasuta ühistranspordi eelised: ühistranspordi kui ühe olulise avaliku teenuse parem kättesaadavus (sõit ei jää enam kalli piletihinna taha), parem elukeskkond (sageli loobutakse autoga sõitmisest, sest bussisõit on oluliselt odavam), kaoks bussijäneste tabamise vajadus (tööjõu ja -kulude kokkuhoid), ühistranspordi suurem populaarsus ja parem maine, linna kui ühistranspordi arendaja parem maine.
Samal teemal: Urmas Kruuse, «Tartlane väärib paremaid liikumisvõimalusi», TPM 1.10.