Usun, et need küsimused on enne omavalitsuste valimisi paljudel, kui mitte suurel osal eestimaalastest. Ise olen oma arutlustes jõudnud pealkirja viimase osa juurde. Olles väikese valla elanikuna tutvunud volikokku pürgijate nn platvormidega ja tundes neist suuremat osa isiklikult, on kõhklused loogilised.
Vastukaja: keda valida, miks ja kas üldse valida?
Aga ega pisikestes valdades miskit enne muutuma hakkagi, kui need suureks ei taha saada. Kas vabatahtlikult või sunniviisil. Muidu jätkub vegeteerimine.
Tartu linnakodanikul võiks aga pealkirja viimane osa arutelust ära jääda. Tartu-suuruse linna omavalitsuses ei saa olla linnakodanikul sugugi ükskõik, kes hakkab valitsema järgmises tsüklis. Siin on liiga palju rahvast, kes sõltub valitsejate käitumisest ja ajuehitusest.
Tartuga seotuna olen jälginud linna elu tähelepanelikult. Selgeks on saanud, et Tartu linnavõim vajab värskendust.
Kaua ühel kohal olemine ei mõju hästi kellelegi. Häid mõtteid lihtsalt ei jätku ja nii võivad mõne aasta pärast kesklinna veel mõned sillad ja seakujud tekkida.
Lihtsalt paremat ei tule enam pähe. Olgu siinkohal öeldud, et ega sel sillal midagi viga ole, rääkimata seakujust. Küsimus on investeeringute otstarbekuses.
Niisiis peaks võim vahetuma, aga kuidas ja kes kellega osad vahetaks? See on raske küsimus valijale, sest võib tekkida nn vangla efekt, kus üks kong vahetab pesu teisega.
Võimulepürgijad on oma eelistused ja head plaanid teatavaks teinud. Nagu ikka sellised programmid, sisaldavad need teatud annuse üldist häma, aga hästi otsides võib valija leida ka asjalikke mõtteid.
Vanast armastusest huvitavad mind eelkõige ühistranspordi teemalised lubadused ja plaanid. See, et ühistransport on linnakodanikule oluline, ei tohiks kellelegi uudiseks olla. Kõigil ju autosid pole ja jalgratas on Tartus ohtlik nii rattasõitjale endale kui kaasliiklejatele.
Ühistranspordi teema poolest jätavad teistest lubajatest parema mulje IRL ja sotsid.
Munitsipaalbussiettevõte tuleks tõepoolest Tartusse ära teha. Seda ajavad nii sotsid kui ka IRL, reformikate vastuväited on üsna nõrgad. Sotsidel on bussinduse eestkõnelejaks valitud ametiühingu suur juht ja streigiasjatundja, nii saaks ta sotside võimule tulles näidata, kuidas peaks eeskujulik ühistransport Tartus toimima.
IRL on huvitav seetõttu, et erakonna sees on palju häid mõtteid, aga need ei pääse kõik avalikkuse ette erakonna sisemiste vastuseisjate tõttu. Olen kuulnud tasuta bussisõidu mõttest ja see on tõesti vahva mõte. Kas või alguses kooliõpilastele ja miks mitte ka tartlastest tudengitele. Kusjuures laias maailmas selline korraldus ka toimib paljudes kohtades.
Samas olla mõned IRLi avamusliidrid seda mõtet kommunistlikuks nimetanud. Selline arvamine jätab arvajast kuidagi kahtlase mulje.
Tasuta ühistranspordi mõtet tuleks püüda rakendada. Usun küll, et lõppkokkuvõttes oleks munitsipaalbussifirma pluss õppuritele tasuta bussisõit linnale palju suurem võit kui vantidega sildade tekitamine kesklinna. Ei hakka siin leheruumi kulutama arvutustele, aga efektiivsuse lõhn on kõvasti üleval.
Nii et vähemasti ühistranspordi koha pealt oleks uus võimukooslus IRL + sotsid (ükski erakond ilmselt ainuvõimu saada ei suuda) igati tervitatav. Aga ega muudeski asjades lubata midagi tuksi keerata.
Oluline, et linnakodanik valima minnes mõtleks ja püüaks aru saada, et võiks ju ka teistsugune võim siin linnas olla. Kas või vahelduseks. Pealegi pole enam ka Laine Jänest, et pelgalt välimuse järgi valida.