Päevatoimetaja:
Jens Raavik
+372 739 0371

Nõlvaku tänava lõpp on lähedal

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: Repro

Hea uudis Nõlvaku tänava rahvale on, et tulevane idaringtee kolib nende akendest eemale, kehvem, et Nõlvaku tänav tuleb lähemale. Kui sellist tänavat tulevikus üldse olemas on.


Nõlvaku tänav on ohver selle nimel, et Luunja vald saaks müüa Prisma poeketile Tartu linna piiri äärest maad, aga Tartu ehitada idaringtee.



Luunjal on mängus kümned miljonid kroonid, mis võiksid turgutada valla eelarvet, Tartul umbes 600 miljonit krooni eurotoetusi, mis aitaksid ehitada uue magistraali Võru tänavast Annelinnani ja edasi üle Raadi Jõhvi maanteeni välja. Seejuures ka ammu igatsetud Ringtee silla vangla kanti.



Vähem maad, vähem raha


Tartu linn ja Luunja vald on kompromissi otsimisega tõsist vaeva näinud, kuna selgus, et idaringtee sobivaim koridor lõikab ära üle poole kinnistust, mida Luunja vald Prismale müüa plaanis. Niigi olid kaheksast hektarist kahel ilmnenud looduskaitselised piirangud, idaringtee kahandab ehituskõlblikku ala veelgi, jättes alles kõige rohkem 3,6 hektarit.



Sellest ei piisa Prismale ega rahulda see ka Luunja valda. Vähem maad tähendab vähem raha.



Abilinnapea Margus Hansoni sõnul pakub Tartu kompromissina Prisma tarbeks linna maad, peaasjalikult parklate rajamiseks. Kokku 1,4 hektarit, millel asub aga ka Nõlvaku tänav. See kaob.



Tartu üldplaneeringu järgi pidanuks idaringtee kulgema selles lõigus umbes Nõlvaku tänava kohal, ent Luunja valla maadel on teekoridor uusehituste tõttu liiga kitsaks jäänud. Hädalahendus oleks olnud magistraali suunamine Räpina maantee äärse alajaama ja juudi kalmistu vahele, kuid korraliku ristmiku ehitamiseks ei jätku seal maad.



Hanson lausus, et kompromisslahenduse puhul on võimalik näha ka häid külgi. Esiteks läheb tuleviku neljarealine ringtee, kus tuhanded autod sõidavad kiirusel 70 km/h, Nõlvaku tänava majadest eemale, elanikke häirivat müra on vähem.


Teisalt ei jää Prisma kaubanduskeskus elanike suhtes teisele poole magistraali – nii Eedeni kui Lõunakeskuse puhul on Tartus tõestatud, et see ei ole hea lahendus.



Kompromiss läheneb


Et selle kandi rahvas koju ja sealt välja pääseks, ehitatakse uus tee, kus kiirusepiiranguks jääb 30 km/h, nagu kvartalisisestel teedel kombeks. Kas selle nimeks saab Nõlvaku tänav, pole linnainsener Mati Raamatu sõnul selge, aga küllap. Majade aadressid on ju Nõlvaku järgi antud. Aadresside muutmine oleks paras sekeldus.



Luunja vallavanem Aare Anderson ütles pärast eilset kohtumist Tartu esindajatega, et geograafiliselt on lepe saadud, aga lõplik kompromiss vajab veel tööd. Küsimus on näiteks infrastruktuuri rajamise ja kolimise hinnas. Vald tahaks osa kulu jätta linna kanda, viidates, et krundi müügi tulu ju kahaneb. Jutt on miljonitest kroonidest. Ka soovib vald keskuse alla mineva linna territooriumi liitmist vallaga, sest valla kinnistu on seal suurem.



Hanson ütles, et linnal on mängus umbes 600 miljoni euroraha saamine, idaringtee peaks valmis ehitatud olema 2015. aasta lõpuks. «Aeg läheb kiiresti ja mõnede lõikude, eriti silla ehitamine võtab päris palju aega,» tõdes ta.



Tartu loodab ja vallavanem Anderson usub, et kompromiss tuleb lähinädalatel ja Luunja vald saab ära otsustada idaringtee trassi valiku, mis Tartu linnas ja vallas juba ammu tehtud. See on hädavajalik, et eelprojektiga edasi töötada.

Tagasi üles