Air Balticu Tartu–Riia lendude keskmine täitumus kerkis augustis ligi 60 protsendini ja Estonian Airi esimeste Stockholmi-lendude täitumus on 50-60 protsendi ringis, reedel polnud aga ühel lennul ühtegi vaba kohta.
Stockholmist tuli juba täis lennuk
Estonian Airi PR-direktori Ilona Eskelineni sõnul on esialgsed piletimüügitulemused rõõmustavad. «Müüsime reedese Stockholmi–Tartu lennu sajaprotsendiliselt välja,» lausus Eskelinen.
Estonian Airi Saab on 33-kohaline, enim reisijaid on seni olnud siiski ühel Air Balticu augustikuisel lennul. Siis oli Riiga suundunud 46-kohalises Fokkeris reisijaid 43.
Tartu lennujaama juhi Rein Margi andmetel lendas Tartusse ja Tartust augustis Air Balticuga läinudneljapäevase seisuga umbes 700 reisijat ja keskmine täitumus oli 58 protsendi ringis.
Air Balticu asepresident korporatiivsuhete alal Janis Vanags kinnitas, et Tartu–Riia liinil on märgata arengut. «Keskmine lendude täitumus on kahekordistunud ja see oli augustis ligi 60 protsenti,» lausus ta.
Samas jääb see endiselt alla Air Balticu keskmiselt 77-protsendilisele täitumusele.
«Lisame oktoobri lõpus praegusele neljale lennule veel kaks lisalendu nädalas ja anname endast parima, et tulemused oleks veel paremad,» lausus Vanags.
Tartu tegutseb
Tartu abilinnapea Karin Jaansoni sõnul on Tartu linnavalitsus saatnud uute lennuliinide kohta oma listis olevale 2200 ettevõtjale rootsi-, inglis- ja eestikeelse infokirja.
«Palusime neil edastada see informatsioon oma tuttavatele välisettevõtjatele,» rääkis Jaanson. «Plaanime teha koos Ettevõtluse Arendamise Sihtasutusega Rootsi suunal tuleval aastal praegusest veelgi jõulisemat turundust.»
Ka sihtasutuse Tartumaa Turism kodulehekülg www.visittartu.com on nüüd nii rootsi- kui ka lätikeelne.
Tartumaa Turismi juhi Kaja Allilenderi sõnul peaks lähiajal saabuma Rootsist Tartusse kümmekond sealset reisikorraldajat ja ajakirjanikku, kellele reklaamitakse kohapeal Tartut ja ülejäänud Lõuna-Eestit.
Tartu linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haagi sõnul peaksid Tartu teedele tulema septembri lõpuks ka lennujaama suunavad viidad.
«Viidad juhivad lennujaama kahest suunast: üks suund läheb mööda Riia tänavat Ringteele ja sealt vasakule lennuväljani ja teine viitadega suund läheb mööda Turu tänavat Võru tänavale ja sealt lennujaama,» lausus Haak.
GoBus on lisanud hilisõhtused ja varahommikused bussid lennujaamani neil päevadel, kui Air Balticu lennuk väljub varahommikuti ja maandub hilisõhtul. Samas tunnistab GoBusi Tartu regiooni direktor Valter Keis, et sellised liinid on ettevõttele kahjumlikud.
«Võibolla peaks buss tegema enne lennujaama minekut varahommikul linna peal ühe tiiru ja korjama rahvast kokku,» küsis Keis. Lõviosa reisijatest eelistab saabuda ja lahkuda lennujaamast takso või oma sõidukiga.
Tartu kesklinnast on taksojuhtide kinnitusel lennujaama 11 kilomeetrit ja kallima kilomeetrihinnaga Tartu Taksopargi taksoga sõites tähendab see 165–170 krooni suurust arvet. Mujal maailmas on spetsiaalsed lennujaamaekspressid, ent praegu ei oleks sääraste vahepeatusteta otse lennujaama sõitvate busside käikupanek Keisi sõnul majanduslikult kuidagi põhjendatud.
Keisi kinnitusel võiksid teiste maakondade keskustest Tartusse enne liinilende saabuvad ja siit väljuvad bussid põigata läbi ka Ülenurme lennujaamast. «Teiste maakondade elanikud tegelikult ei teagi, et nüüd on Tartust lendamise võimalus,» lausus ta.
Ka Põlva maavanem Priit Sibul tunnistas, et sealkandis pole teadlikkus Tartu liinilendudest veel kaugeltki levinud. «Aga ega need asjad ei toimugi üleöö,» ütles ta. Sibula kinnitusel ei ole ka maavalitsused lennuliinide teadvustamiseks seni koostööd teinud.
Keeruline maandumine
Lennujaama juhataja Rein Margi sõnul ei täitu lootus lõpetada lennujaamaterminali ehitustööd enne lõpptähtaega 30. septembrit. Pärast ehitustööde lõppu tuleb terminal ka sisustada ja ilmselt saab seda kasutama hakata oktoobri keskel.
Märksa valusamaks probleemiks on aga täppismaandumissüsteemi ILS puudumine, mille ostu hanget ei ole veel väljagi kuulutatud. Sügisel ja talvel võib süsteemi puudumine hakata kehvade ilmadega häirima lennuliiklust. Lennud võivad hakata hilinema ja halvimal juhul ka ära jääda.
Täpselt paika timmitud lennugraafikuga Estonian Airile ja Air Balticule selline stsenaarium vaevalt meeldib.