Hõreda liiklusega uuel sillal paistab juhtide ebalust

Nädal aega liikluseks avatud Vabadussillal on liiklus veel suviselt hõre.

FOTO: Margus Ansu

Nädal aega liikluseks avatud Vabadussillal paistab juhtide kerget kohmetust, aga suviselt hõre liiklus ei lase veel võimalikke tõsisemaid kitsaskohti ja silla kasulikkust esile tulla, tõehetk saabub septembris.





Fooriguru ja liiklusspetsialist Sulev Sannik ütles otsesõnu, et praegu ei ole linnas liiklustihedust, mis võimaldaks hinnata silla mõjusid Tartu kesklinna liiklusele ning liikluse sujuvust uuel sillal ja selle lähikonnas.



«Praegu paistab, et seal on liikluses konflikte vähe, aga autosid on ka vähe. Probleemid tulevad esile siis, kui autod jäävad järjekordadesse, siis lööb välja, kui keegi ei saa aru, kuidas käituda,» ütles Sannik.



Sanniku Liiklusbüroo on olnud Vabaduse-Laia-Emajõe risti foorisüsteemi projekteerimise juures ja sestap teab ta silla liiklusskeemi läbi ja lõhki ning on ka pärast avamist käinud olukorda oma silmaga üle vaatamas.



Kitsaskohti leidub


Siinse fooriprogrammi koostamisel on tavapärasega võrreldes olnud suhteliselt palju kohvipaksult ennustamist.



Enamasti saab kasutada usaldusväärseid loendusandmeid, ent selles kohas oli San-niku sõnul kartus, et enne uue liikluskoridori avamist tehtud arvutimodelleeringud ei suuda väga täpselt ennustada juhtide mõtlemist ja eelistusi. See tähendab, et pärast suvise vaikelu lõppu võib tekkida vajadus fooritsüklit kohendada.



Ilmselgelt probleemseks kohaks nimetas Sannik väljasõitu Ujula Konsumi juurest nii sillale kui Narva ringile. Seal peavad Konsumi poolt tulijad teed andma nii sillale sõitjatele kui sillalt maha sõitjatele.



«Karta on, et liiklussageduse suurenedes hakatakse seal ristmikku kinni sõitma,» lausus Sannik.



Teise probleemina osutas ta sellele, et Emajõe tänavasse vasakpööret tegevad autod ei taha hästi sillalt tulevatele ratturitele teed anda.



Juhtidele võib kummaline tunduda ka Vabaduse puiesteel otse enne silda olev foor, mis 72 sekundi pikkuse tsükli kestel läheb umbes viieks sekundiks punaseks, kuigi parempoolset sõidurada pidi sillale mineval sõidukil ei ristu teekond kellegagi; Emajõe tänavast sillale pöörata on keelatud.



Sannik selgitas, et autodele punase tule põhjus on Emajõe tänavat ületavatele jalakäijatele ohutu teekonna tagamises: hea tava kohaselt alustab enne rohelisega jalakäija kui ristuv pööret tegev auto.



Vasakpoolne sillale suunduv sõidurada on ka Emajõe tänavale pööramiseks, nii ei ole võimalik fooridele lisada nooli, et roheline otsesõiduks ja roheline vasakpöördeks. Ka ei ole foori võimalik üheselt mõistetavalt paigaldada, nii, et see kehtiks ainult vasakpoolsele sõidurajale.



Niisiis tuleb selguse huvides hetkeks peatada liiklus ka parempoolsel sõidurajal.


Tartu linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak ütles, et linnametnikele on vaatlustest jäänud mulje, nagu oleks sild toiminud kümme aastat, inimesed on selle omaks võtnud ja olulisi tõrkeid pole.



Haak ütles, et kerget ebalust ja segadust on märgata Vabaduse puiesteelt Emajõe tänavale pööramisega, mida saab teha ainult teiselt sõidurajalt; parempoolne viib üksnes sillale.



Teisalt on aimata probleeme Narva mäelt Tallinna ja Supilinna tahtjatega, keda uus liikluslahendus kannab sujuvalt Vabadussillale, kust aga päevasel ajal Emajõe tänavasse pöörata ei saa. Lahendus on Narva mäele asjakohaste eelviitade lisamine.



Sulev Sannik ütles, et augusti lõpul, kui rahvas linnas tagasi, selgub, kuidas uus sild omaks võeti ja end õigustab, kuid tema sõnul muutub see sild tõesti mõttekaks alles siis, kui Lai tänav muudetakse kahesuunaliseks. Maasse veetud foorikaablid ja ristmiku ehitus lubaks seda teha kiiresti. Lisada tuleks ainult üks fooripost ja fooritsüklit ümber sättida.



Lai kahesuunaliseks?


Haak ütles, et praegu ei ole linnal mingit plaani Laia tänava liikluskorraldust muuta ja pole ka alust ümber lükata keskkonnamõjude hinnangut, mis taunis kahesuunalist Laia tänavat.



Uue silla mõju teistele liiklussõlmedele on tema sõnul seni raske hinnata: «Liiklus linnas on nagu keskmisel külatänaval, oleme leppinud, et üritame septembri teisel nädalal esmase analüüsini jõuda.»



Tartu liikluspolitsei komissar Velmo Punniks ütles, et politseile pole uue silla kohta seni mingit negatiivset infot tulnud, ühtki registreeritud avariid ega kodanike kaebust pole olnud.



GoBusi Tartu regiooni direktor Valter Keis nimetas põhjendamatuks kurtmisi, et linnaliinibussidel on uutes oludes kitsas. Sillale pole bussidel asja ja Emajõe tänavale sõitmiseks ruumi on.



«Mujal maailmas sõidavad linnaliinibussid märksa kitsamatest nõelasilmadest läbi,» ütles Keis.



Silla ümbruses seisavad ees mõned lisatööd


Kuigi uus sild on viimseni valmis ja sillaehitajal pole lõpetada mingeid vaegtöid, on nipet-näpet siiski tegemisel.



Tartu linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak ütles, et Konsumi parkla äärsele kõnniteele on tulemas piire, sest nõlv on ohtlikult järsk. Paraku pole see ei projekti läbivaatajaile ega kooskõlastajaile tasapinnalist joonist uurides silma jäänud.


Veel tänavu on plaanis ehitada silla kõnniteelt Oecono-micumi viiv trepp, seda projektis ei olnud.



Tulevaks aastaks jääb aga sillalt Konsumi suunas kõnnitee ehitamine, sellest on Haagi sõnul Tartu Tarbijate Kooperatiivi juhi Tarmo Pungeriga juttu olnud.


Praegu on mure, kas nõlvadele külvatud muruseeme jõuab enne idaneda, kui vihmad või ratturid need nõlvad vormist välja ajavad. (TPM)



Küsitlus


Kuidas uus sild teile meeldib? Kuidas see liikluse poolest tundub?


Mart Virok (56)
Taksojuht

Minu arust teda polegi vaja üldse, sest teine samasugune on kohe kõrval, lihtsalt ühel on kaks rida, teisel kolm rida. Aga uue peal on ehk natuke mugavam sõita, kuigi peale- ja mahasõit on kitsas. Ummikuid ei ole veel tekkinud, aga selleks on veidi vara ka. Et ehk septembris on näha.



Helena Oselin (30)
Logopeed


Seda võib öelda küll, et uus sild ei ole jalakäijale mugav. Tahtsime botaanikaaeda kõrvalväravast minna, aga siit ei saa otse üle. Peab minema natuke tagasi ja tegema lisanurga. Võibolla autodele teeb see sild liiklemise lihtsamaks. Aga kuna ma ise autoga ei liikle, siis ei oska kindlalt öelda ka.



Kristjan Kalde (17)
Õpilane


Olen üle silla kõndinud ja jalakäijale on liiklusskeem suhteliselt mugav. See jalgrattatee on natuke kahtlane, et ta on kohe autotee kõrval. Veidi ohtlik tundub.



Sirje Parmas (59)
Meditsiinitöötaja


Ma ei pea uut silda otstarbekaks. Jalakäijatele on see hea, väikeautodele ka, kuid tegelikult oleks hoopis veokitele silda vaja. Sild oleks pidanud olema linna ääres, sest suured  autod sõidavad pidevalt läbi linna. See ei ole lihtsalt praktiline lahendus.



Heiki Tamm (67)
Tartu Ülikooli botaanikaaia
direktor


Meie hommikustes vestlustes siin botaanikaaias mainis roosiaednik, kes uue silla kõrval töötab, et ta on juba kõigega harjunud, kuid teda häirib valgusfooride pidev tik-tik-tik ja tõrr. Igal juhul on hea, et Laia tänavat kahesuunaliseks ei tehtud, sest siis poleks meie turismibussidel kuskil parkida. Praegu autosid nii palju ei ole, sest inimesed on puhkusel, aga septembrist võiksime uurida täpsemalt seda liiklust.



Jaan Mätik (56)
AS Tänavapuhastuse töötaja


Olen sõitnud üle silla nii auto kui rattaga. Mingit segadust pole mul siin tekkinud – tuleb lihtsalt tähelepanelik olla. Rattatee on ka piisavalt lai ja oli väga normaalne üle sõita. Eks talvel ole näha, kuidas siit puhastada on. 



Ardo Peda (18)
Õpilane, botaanikaaia
suvetööline


Kaks korda olen üle kõndinud. Valgusfoorid on head – tundub täitsa jalakäijasõbralik.



Enno Tikkar (60)
Kinnisvarahooldaja


Olen autoga sillast üle sõitnud nii hommikul kui õhtul ja kordagi pole ummikut olnud. Liiklusskeem on ka hästi välja mõeldud.



Mihkel Niitla (23)
Turvatöötaja


Sild näeb ilus välja ja mootorrattaga sõitmiseks on ta kindlasti ohutum kui Kroonuaia sild, sest Kroonuaia sillal on keskel järsk kumerus. Natuke jätab soovida liiklusskeem Ujula tänavalt tulijatele, sest seal peab andma kaks korda järjest teed, nii Narva mäelt kui ka silla pealt tulijatele. Aga mõni suurem auto ei pruugi nende kahe koha vahele üldse ära mahtuda.



Küsitlesid Helena Nõmmik ja Marju Uusen

Tagasi üles