Peagi algav kooliaasta toob uuel nädalal tipptundide ajal Tartu liiklusesse tõenäoliselt suuri ummikuid, sest mitmel linna tähtsal liiklussõlmel käivad ehitus- või remonditööd.
Kestvad teetööd tõotavad linnaliikluses ummikuid
Kõige keerulisemaks kujuneb septembri esimestel päevadel liiklus ilmselt Sõpruse sillal, kus jätkub juunis alanud remont.
Toona avaldas töid tegeva OÜ Tavt juhataja Ivar Sova lootust, et keerulised vuugitööd saavad septembri alguseks valmis. Tegelik seis on aga selline, et kaheteistkümnest vuugikohast on vaid kolm valmis ning ühtegi paisumisvuuki veel paigaldatud ei ole.
«See oli remondi ja projekteerimise hange ning tarneajad läksid pikaks. Ka kooskõlastamine võttis aega. Need on nii kallid asjad, et kui midagi oleks valesti tellitud, siis ...» põhjendas Sova tööde venimist. Metallümbrisega kummist vuugid peaksid kohale jõudma ülejärgmisel nädalal.
Ajutiselt lahti
Kooliaasta alguseks on töövõtja linnaga kokku leppinud, et kolm praegu lahti olevat vuugikohta saavad reedeks asfaldi peale ning enne 4. septembrit neid uuesti lahti ei võeta. Seega on uue nädala alguses ringteelt Sõpruse sillale suunduval suunal mõlemad sõidurajad avatud.
Karlovast Annelinna poole kulgeval osal jääb liiklus siiski vaid ühele rajale.
Hiljem jäetakse parandatavad vuugikohad avatuks, kuid kaetakse hommikustel tipptundidel metallplaatidega. Ehitustöö tähtaeg on 23. oktoober. Sild saab osaliselt ka uue ülekatte.
Uue nädala teine kriitiline koht on ehitatava Idaringtee postimaja liiklussõlm, mis ootab esmajoones Võru tänava avamist. Veel maikuus pakkus peatöövõtja AS Nordecon, et uus Võru tänava viadukt võiks valmis saada umbes 20. augustiks.
Linnamajanduse osakonna juhataja asetäitja Andres Pool ütles, et kõik asjad ei tiksu siiski alati nii, nagu peab. Näiteks viadukti alt tulid kaevetööde käigus välja allikad, millele tuli omaette drenaaž teha. «Igasugu asju võib juhtuda. Maa pealt paljud asjad ei paistagi,» lausus Pool ega tahtnud konkreetset viadukti avamise kuupäeva öelda.
«Graafiku järgi peaks see olema asfalditud 3. septembriks, aga kui ilm keerab või tuleb mõni ootamatus, siis võib see graafiku jälle segamini lüüa,» lausus Pool. «Idee poolest peaks üsna septembri alguses saama juba üle viadukti sõita ning septembri lõpus ka viadukti alt.»
Teisel pool Tartu-Petseri raudteed töid telliva maanteeameti Lõuna regiooni ehitusosakonna juhataja Oleg Lužetski pakkus, et viadukti alla ei lasta liiklust siiski enne oktoobrit. Selleks ajaks suletakse lõplikult ka Ülenurme raudteeülesõidukoht.
«Need on omavahel seotud. Me peame tagama sissepääsu linna, aga sellist perioodi ei tule, et mõlemad kohad on avatud,» lausus Lužetski.
Umbes nädala pärast peaks olema avatud ka läänepoolse ümbersõidu mõlemad uued viaduktid. Neist ühel käib praegu paisumisvuukide paigaldus.
Varuge kannatust
Andres Pooli sõnul tuleks uuel nädalal autojuhtidel varuda kannatust. «Me teame, et järgmine nädal on Tartu linna liikluses kaos. Koolialguse esimene nädal on alati kõige katastroofilisem olnud. Hiljem loksuvad inimeste liikumisteed paika, aga esimene nädal on alati paanika,» ütles ta.
Linna esindaja sõnul on juba praegu näha, et puhkused on läbi saanud ja liiklus on tihenenud. Näiteks Annelinna poolt Sõpruse sillale pääsemine on hommikuti raskendatud.
«Ega muud oskagi soovitada kui kannatlikkust. Tee-ehitust tehakse ikka liikluse jaoks, mitte liiklejate kiusamiseks. Kui see saab korda, siis on edaspidi palju parem sõita. Tuleb kuu või poolteist veel kannatada,» rääkis Pool ning lisas, et Idaringtee puhul läheb kogu asi ainult kergemaks. «Sõpruse silla puhul ma seda kinnitada ei julge. Seal võib asi minna veel hullemaks.»
Linna teede- ja liikluskorraldusteenistuse juhataja Urmas Mets lisas, et uuel nädalal tuleks juhtidel olla võimalikult tähelepanelik ka seetõttu, et linnapildis on jälle rohkem lapsi ning jalgrattaga sõitjaid.
«Ka liikluskoormus suureneb ja ooteajad pikenevad, aga ühtegi täiesti kinni jooksvat kohta ei tahaks prognoosida,» lausus ta.