Kaks tähtaega on juba põrunud. Algul juunisse, siis augusti keskpaika määratud Tartu bussiinfosüsteemi valmimise tähtaeg ei pidanud vett, sest raskusi oli nii tarkvara kui tabloode tootmisega. Nädala pärast kukub uus tähtaeg.
Bussiinfosüsteem tuleb Tartusse koos kooli algusega
Tartu abilinnapea Raimond Tamm ütles, et Tartusse loodav süsteem ei ole standardlahendus ja seetõttu on tulnud tarkvara arendamisel ette raskusi.
Nagu Tartu ühistranspordi peaspetsialist Madis Oona selgitas, on loodetust kauem aega läinud ka bussipeatusesse paigaldatavate tabloode valmistamisega. Ligi pooled plaanitud 44 tabloost on Tartus kohal, aga päris kõiki ei ole süsteemi rajamise peatöövõtja G4S veel Volta Lumeni tehasest Oona teada kätte saanud.
G4S turvatehnikadivisjoni projektiosakonna juhataja Priit Orasson selgitas, et Tartu bussiinfosüsteemi valmimine on edasi lükkunud seetõttu, et süsteemi tabloode tootja ei ole neid õigel ajal valmis saanud.
Ametlikult kinnitamata andmetel on viivituse põhjuseks asjaolu, et tabloode tarbeks tarnitud valgusdioodid osutusid ebasobivaks ja tuli tuua uued.
«Valgust on tunneli lõpus näha ja see ei ole rong,» julges Tamm kinnitada eile pärast seda, kui oli olnud koosolekul, kus koos G4Siga arutati bussiinfosüsteemi rajamise olukorda.
Tamm ütles, et praegu on linnavalitsus selles küsimuses positiivselt meelestatud ja usub, et kooli alguseks saab süsteem toimima.
Tabloo järeleproovimisel
Bussipeatustes seisavad juba mõnda aega tabloode tarvis paigaldatud konstruktsioonid, mis kujult meenutavad võllapuud. Tamm kinnitas, et kõigi nende juurde on nüüd veetud elekter ja tabloode paigaldamine algab järgmisel nädalal, kohe, kui on selge, et nende kuvatav info on õige.
Üks peatusetabloo on viimastel päevadel olnud Madis Oona kabinetis ja see näitab Kaubamaja peatuse infot, mida Oona on võrrelnud tänavakaamera pildilt paistvaga. Mõned bussid on n-ö ära auranud ja paiguti näitab tabloo kirjet, et bussini on vähem kui minut veel ka siis, kui buss on peatusest juba lahkunud.
Oona selgitusel näitab tabloo mitmesugust teavet. All nurgas on kellaaeg.
Ülaosas on näha, mitme minuti pärast millise liini buss läheb, on ka liini kirjeldus. Oona lausus, et esmaspäevast on süsteem väljumiseni jäävate minutite ennustamisega hakkama saanud.
Kui bussi väljumiseni on rohkem kui kümme minutit, ei näita tabloo aga mitte seda aega, mitme minuti pärast buss läheb, vaid milline on graafikujärgne väljumise aeg.
Rääkiv tabloo
Veel on võimalik kuvada tabloole eriteateid. Näiteks olukorras, kui mõni buss peaks vahelt ära jääma.
Küsimusi võib tekitada, miks on peatustesse pandud postide keskele nupp. Vastus on, et see on pandud vaegnägijaile mõeldes. Kui nupule vajutada, kostab tabloo alaossa ehitatud kõlarist ekraanile kuvatud teave. Häälteavitus ei hakka tööle siiski kohe pärast tabloode paigaldamist.
Tabloosid on tulemas kolmes suuruses: kahe, nelja või kuue tekstireaga.
Raimond Tamm lausus, et lähipäevadel uuendatakse busside seadmetes olevat tarkvara. Siis tuleb jälgida, kas süsteem näitab tabloodel õiget informatsiooni, ja seejärel saab asuda tabloosid bussipeatustesse üles panema.