«Kliendid küll kurdavad, et sisse toodud tomat on kivikõva ja ei maitse kuidagi, aga ostavad ikka,» nentis ta.
Samuti on tema arvates kaupmehele mugav, kui tomat on nii kõva, et seda võib lausa loopida, ilma et midagi juhtuks. Tema kasvatatav lihatomati sort on aga õrnem. Seda asjaolu tuleb arvestada nii vedamisel kui säilitamisel ja viljad ei säili ka väga kaua.
Kamenik lisas, et suuremad kaubandusketid suruvad hinda muudkui allapoole ja lõpuks loobuvad tellimisest sootuks. Viimati müüs ettevõte tema sõnul suurt lihatomatit Selveri ketile hinnaga 40 senti kilo. «Annad odavalt ära, aga ikka ei võeta,» imestas ta.
Selveri avalike suhete juht Annika Vilu kinnitas, et Intsu talu tomatid on neil praegu müügil kõigis neljakümnes kaupluses.
«Suvisel ajal ostavad inimesed eestimaist tomatit hästi, sest hind on soodne.» Talvisel ja kevadisel ajal, mil müügihind on üle nelja euro, ei saa paljud seda endale lubada, nentis ta. «Välismaine on lihtsalt nii palju odavam.»
Talu on pakkunud oma toodangut ka suurematele konservitehastele, kuid nemadki pole kodumaisest tomatist huvitatud, kinnitas Kamenik. «Küsisin, et millest te ketšupit teete. Seepeale vastati, et ei kommenteeri.»
Ketšup valmib tomatipastast, mida impordime Türgist ja Hispaaniast, rääkis ASi Salvest juhatuse liige Priit Karp. Tema sõnul kasutab firma mõnede suppide sees vähesel määral ka tomatit, kuid seegi saabub soodsama hinna tõttu välismaalt. «Meil ei ole lihtsalt sellist toodet, kus kodumaist tomatit kasutada,» tunnistas Karp.
Põltsamaa Felixi turundusjuht Marek Viilol sõnas omakorda, et suurtel tootjatel on tarneahelad täpselt paigas ning aedviljakasvatajatega tehtud pikaajalised lepingud.
Mahud on suured ning ootamatult pakutavate kogustega ei ole ettevõttel midagi teha, sõnas ta.
Viiloli sõnul kasutab Felix igal võimalusel kodumaist aedvilja. Kurke, kõrvitsaid, kapsaid ja teisi köögivilju kasvatavad kauaaegsed koostööpartnerid kindlate sortide seemnest ning paika pandud viisil. «Tunneme oma tarnijaid nägupidi,» ütles ta.
Kuidas kodumaist aedvilja ostjaile paremini pakkuda, on mõtlemiskoht, lisas Viilol. «Koostööd annaks alati parandada.»