Skip to footer
Päevatoimetaja:
Jens Raavik
+372 739 0371
Saada vihje

Streik lõppes õieti algamata

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tartumaa bussijuhid kogunesid streigitundideks Ringteele, kus asub GoBusi kontori- ja garaaþihoone.

Esmaspäeva õhtul kümnetunnise bussijuhtide lausstreigina välja kuulutatud eilne tööseisak kahanes kolmetunniseks ning selgi ajal oli sõidus pool Tartu maakonnabusse ning üle kolmandiku linnaliinibussidest.





«Mina loeksin streigi õnnestunuks. Tahtsime anda ja suutsime anda jõulise sõnumi,» ütles Tartu linna ja maakonna streigijuht, transpordi- ja teetöötajate ametiühingu Lõuna-Eesti koordinaator Aare Kübarsepp eile kell üks.

Selleks hetkeks olid Kübarsepa kinnitusel töötanud ligi kaks tundi häireteta kõik linnaliinid ning tagasi graafikusse saanud ka kõik maakonnaliinid.

«See, et osa bussijuhte jätkas tööd ka streigi ajal, on paratamatu, sest paljudele bussijuhtidele oli see esimene streigikogemus,» arutles Kübarsepp. «Teiseks ei streigitud otseselt käegakatsutava tulemuse eest, milleks on tavaliselt palgatõus, vaid idee eest, ja see on märksa raskem. Eesmärk oli protestida üleoleva suhtumise pärast töötegijaisse.»

Segadust tekkis küll


Nii mõnigi bussijuht, nende seas GoBus Tartu ametiühingu liikmeid, söandasid aga streigi õnnestumises kahelda. Eile enne kella kümmet GoBusi Ringtee tänava majas peetud koosolekul leiti, et kui hommikul saavad kõik bussiga tööle ja õhtul koju, märkavad streiki vaid turule siirduvad pensionärid.

«Sellise streigi efekt on väga väike,» arvas kolmveerand aastat Tartus bussirooli keeranud Kalle Meos. «Laiemat arusaamist ja haaret oleks vaja, muidu töölepinguseaduse eelnõu muutmisele ei lähe. Kui streikida, siis korralikult, praegu tekitati ainult segadust.»

Üks segaduse ohvreid oli eile hommikul välismaareisilt naasnud Kadi Valgepea, kes ootas kaubamaja juures bussi peaaegu kolmveerand tundi ja sai lõpuks oma emale helistades teada, et käib streik.

«Viisakusest oleks võinud ju peatuse juurde seinale sildigi panna,» leidis Valgepea.

Rakverest Tartusse eriarsti konsultatsioonile tulnud Olev Lillakas oli raadiost põgusalt streigist kuulnud. Kuna aga uudises räägiti, et muist busse liigub hõrendatud graafiku alusel, lootis ta nende hulgas olevat ka liinide üks või kolm busse, millega südalinnast Maarjamõisa minna.

«Siis ma pean hakkama vähehaaval jalgsi minema,» tõdes Lillakas, saades ajakirjanikult kuulda, et ühe bussi on streigi korraldajad lähetanud vaid liinidele 4, 7, 9 ja 10 ning tavagraafiku järgi peaksid liikuma bussid number 20.

GoBus Tartu regioonidirektor Valter Keis leidis, et streiki võiks arvustada mitme kandi pealt. Eraldi rõhutas ta, et tema teada on ametiühingu liidrid bussijuhte räigelt mõjutanud ja ka ähvardanud, laskmata neil vabalt valida, kas töötada või streikida.

Tuvastamata kahtlus


Tartu Postimehel õnnestus kõnelda Ilmar Veeberi ja Raivo Mägiga, kes dispetšikeskuse andmeil olid kohatu surve alla sattunud. Esimene väitis, et teda pole kuidagi mõjutatud, teine eitas nii ähvardamist kui töö jätkamise füüsilist takistamist.

«Mulle ütles üks streigi korraldajaist: näed, kõik tulid liinilt maha, sina pead ka tulema,» rääkis linnaliini sõitev ja ametiühingusse kuuluv Mägi. Samas tunnistas ta, et võis ise mõningat segadust külvata, sest oli korduvalt ümber otsustanud, kas streikida või mitte.
«Otsustasin ümber, sest nägin, et streigist pole kasu,» põhjendas Mägi. «Aga põhiline on see, et minu tahet ei austatud.»

Bussijuhtide streik
• Tartu linna ja maakonna bussijuhtide streik oli esmaspäeval kella viiese seisuga kavandatud kestma teisipäeval kella 8-st 18-ni. Tegelikkuses lõppes streik kell 11.
• GoBus Tartu maakonnaliinidele läksid pärast kaheksat, kui streik oli alanud, kaheksa bussi ehk pooled graafikujärgseist. Linnaliinide 42 liinikohast oli streigi ajal pidevalt täidetud 16. Lisaks neile oli kella kaheksa ja üheksa vahel veel sõidus busse, kes olid läinud liinile enne kaheksat.
Allikad: ETTA, GoBus
 

Kommentaarid

Märksõnad

Tagasi üles