Ei tasu arvata, et tudeng on mingil moel kehvem inimene kui mistahes teine kolleeg. Ja oma kolleegide puhul ei luba me ju endale lugupidamatut kõnepruuki või nende nimetamist eelmainitud nimedega.
Väärikas ja vastastikku lugupidav suhtlemine võiks akadeemilises keskkonnas olla iseenesest mõistetav. Huvitav oleks teada, kui paljud 135 läbikukkunud tudengist võtsid professor Lorentsiga isiklikult ühendust, et tekkinud probleemile lahendust leida? Või kui paljud 73st kaebekirjale allakirjutanust seda tegid?
Usutavasti võiksid ajad, mil esimene ja viimane päästerõngas kurja rõhuja vastu oli keisrile kirjutamine, olla 21. sajandi alguseks ühel pool.
Selliseid kaebekirju saavad teistegi ülikoolide instituudid ja teaduskonnad. Neile ei eelne (ega tegelikult ka järgne) erilist konstruktiivset arutelu. Tudengid lasevad auru välja, õppejõud kaaluvad veel kord, kas õppejõu pisuke palk on ikka seda väärt, ning lõpuks lähevad kõik laiali, hapu maitse suus.
Sestap tasuks enne kuumade emotsioonide toel kaebekirja kokkupanemist endale kriitiliselt otsa vaadata, seejärel püüda lahendada konflikti asjaosalistega ning alles ummikusse jooksmise korral kedagi kolmandat appi kutsuda.
• Tudeng saab hinnata, kas ta on saavutanud aines lubatud õpiväljundid ehk kas ta on saanud ainekursuse kirjelduses lubatud teadmised ja oskused. Kui jah, on õigus nõuda negatiivse hinde ülevaatamist.
• Õppejõud ei tohiks endale lubada kõnepruuki, mis igapäevases tööolukorras oleks kohatu oma kolleegidega – ka tudeng on tulevikus kolleeg ning väärib lugupidavat suhtumist.
• Tudengid ei pruugi olla rumalamad ega spikerdamisele altimad kui varem. Infoühiskonnas elades on materjali hulk väga suur – mida võtta, mida jätta?
• Tudengite läbikukkumine eksamil ei näita õppejõu pädevust või ebapädevust, vaid peegeldab seda, kas tudengid on aines omandanud piisavalt teadmisi ja oskusi.
• Teabe üleküllus paneb tudengeid otsima üha uusi viise hõlpsamaks läbiajamiseks. Õppejõud peavad lisaks õppetööle pidama sammu uute spikerdamismeetoditega – kas see on otstarbekas viis kulutada professori tööaega?
• Õppejõud võib olla hea spetsialist, kuid see ei tähenda automaatselt, et ta oskab oma teadmisi ka pedagoogiliselt meisterlikult edasi anda.