L, 3.12.2022
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Tartu plaanib avaturu alla autoparklat

Jaan Olmaru
, reporter
Tartu plaanib avaturu alla autoparklat
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Linn plaanib avaturu alla autoparklat.
Linn plaanib avaturu alla autoparklat. Illustratsioon: Array

Koostatav Tartu kesklinna üldplaneering näeb tulevikus ette avaturu territooriumi tõstmist ja turuala alla poolmaa-aluse autoparkla rajamist.

Abilinnapea Raimond Tamme sõnul võiks avaturg näha tulevikus välja selline, et autosid pargitakse turuplatsi all ning kaubeldakse selle peal.

See tähendab, et ühest küljest tuleks parklaga umbes meetri jagu maa sisse minna ning teiselt poolt tuleks turu tasandit veidi kergitada.

Linnaarhitekt Tõnis Arjus märkis, et lahendus sõltub uurimistulemustest. Idee elluviimisesse on kaasatud ka ettevõtja Janek Veeber, kellele kuuluvad turuplatsi taha jäävad maa-alad.

«See puudutab otseselt ka tema krundi saatust ning talle tundus see lahendus mõistlik,» ütles Arjus.

Sissepääs tunnelist

Seega laiuks tulevikus üks parkla avaturu all ja teine turu taga eramaa all. Sissepääs mõlemasse parklasse oleks ühine ning see projekteeritakse Grossi toidupoe eest ja Turusillale viiva kergliiklustee alt läbi.

Praeguste krundipiiride järgi jääks turu alla 180 parkimiskohta ning OÜ Giga krundile umbes 290 kohta. Seega palju rohkem, kui mahub praegu turu kõrval asuvasse parklasse.

«Praegune avaparkla on üsna halvasti korraldatud ega kasuta pinda ratsionaalselt ära. Kui aga rajatakse uus parkla, siis on võimalik luua väga efektiivne parkimiskorraldus,» lausus Arjus.

Abilinnapea Tamme väitel on kogu kesklinna parkimise tulevikuvisioon selline, et autod võiksid olla valdavalt hoonetes või muudes rajatistes.

«Sellised avaparklad kesklinnas ei ole tegelikult õige ja hea lahendus. Kesklinnas peaks liikuma selles suunas, et suurem parkimine tänavapildist ära kaoks,» sõnas Tamm. Ta lisas, et parkimisprobleem pole terav ainult avaturu juures.

Kogu turg uueks

Kui parkla ideed ellu viima asutakse, saaks kogu avaturg uue ilme.

«Oleme turuinimestega arutanud, milline peaks olema nüüdisaegne turg. Kas selline, kus tullakse peamiselt oma kaubikuga hommikul kohale ja sõidetakse õhtul minema, või kohapealsete lettidega. Turumudeleid on mitu ning tagada tuleb eri kaubitsejate soovid,» rääkis linnaarhitekt.

ASi Tartu Turg juhatajale Jaak Adamsoole väljapakutud mõte meeldis, kuid küsimus on ehituse maksumuses. «Mõte ise pole halb, aga see on väga kallis ehitus. Tuleb arvestada, et seal on ikkagi soine pinnas ja teha see veekindlaks ... See on küllaltki kallis projekt ning see mõte vajab veel pikki arutelusid,» ütles Adamsoo.

Turujuht tõdes, et avaturu kõige suurem probleem on parkimine ning kui Janek Veeber peaks soovima hoonestada ka turu taha jäävat krunti, toob see piirkonda veelgi liiklust juurde.

«Juba praegu on sinna taha liikumine keeruline. Autod sõidavad risti üle jalakäijate tee ja seal peab väga ettevaatlik olema. Kui inimvool veelgi suureneb, siis peab mingi lahendus tulema,» lausus Adamsoo.

Kui kalliks ehitus võiks minna ja millal sellega alustatakse, ei osanud abilinnapea veel öelda. Küll aga on juba mõeldud võimalusele finantseerida ehitust rahaga, mis tuleks pikaajalise hoonestusõiguse müügist praegusele autoparklale.

«Jah, see on üks mõte. See on ikkagi üsna magus koht uue kesklinna sees ning ma ei usu, et see koht huvilisi ei leia,» märkis ta.

Kesklinna üldplaneering hõlmab arenguid aastani 2030, kuid turu renoveerimist sooviks linn alustada juba lähitulevikus.

«Ma loodan, et üldplaneering saab kehtestatud hiljemalt uue aasta alguses ja siis hakkabki selle jupikaupa realiseerimine,» ütles Tamm.

Eskiislahendus läheb aga avalikustamisele juba juulis ning augusti lõpus ja septembri alguses tulevad avalikud arutelud, kus ka linlased saavad ettepanekuid teha.

Märksõnad
Tagasi üles