Ahhaas näeb elektriauto südant

Elina Randoja
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Selles pole midagi ebaseaduslikku: laste suureks rõõmuks on ühest elektriautost tehtud sõidumatkur.
Selles pole midagi ebaseaduslikku: laste suureks rõõmuks on ühest elektriautost tehtud sõidumatkur. Foto: Kristjan Teedema

Ahhaa keskus sai enda käsutusse viis autot ning praeguseks on sõiduvalmis neist veel vaid kaks. Ühest tehti sõidumatkur ja ülejäänud kaks lammutati päris laiali.

Reede oli see pidulik päev, kui teaduskeskuses avati uus elektriautode demokeskus. See on koht, kus iga külastaja saab lähemalt uurida, mida elektriauto endast täpsemalt kujutab, kuidas seda laetakse ning kui palju neid Eestis praegu ringi liikumas on.

Demokeskus loodi koostöös Kredexi Elmo programmiga, mis toetab teadlikkust süvendavaid tegevusi. Elmo juht Jarmo Tuisk ütles, et Ahhaa vastas kõigile ootustele, mis neil koha suhtes olid.

«Tegemist on tehniliselt küllalt keerulise ekspositsiooniga, nii et see pidi olema professionaalne elluviija, hoidja ja arendaja,» rääkis Tuisk. Tema sõnul otsisid nad just sellist kohta, kus tehnikahuvilistel oleks ka midagi muud teha, ning seetõttu sobibki Ahhaa keskus ideaalselt.

Ahhaa keskuse juht Andres Juur ütles, et soov ja mõte elektriauto tehnoloogiat tutvustav näitus teha oli juba enne, kui tuli Kredexi ettepanek. Vaja oli aga just sellist ühisprojekti, sest teaduskeskus ei saa endale rahaliselt lubada moodsa tipptehnoloogia soetamist. «Kui juba mõelda, mis üks selline auto maksab,» tõi ta näiteks.

Ise saab ka sõita

Näitus võtab peasaalist enda alla üsna väikese nurga. Juure sõnul oli selle ettevalmistamisel aga tööd küllalt palju ja see võttis umbes aasta.

Näiteks laste suureks rõõmuks on üks elektriauto – täpselt samasugune nagu need, millega sotsiaaltöötajad ringi vuristavad – ümber ehitatud matkuriks. Esiklaas on asendatud ekraaniga, sõita saab nagu päriselt, isegi konditsioneeri saab sisse lülitada. Kohe auto kõrval on laadimispunkt, kus saab seda tööd ka ise proovida.

Kahest südamikuni laiali lammutatud autost töötab üks bensiiniga, teine elektriga ning igaüks saab ise näha, katsuda ja uurida, millised on sarnasused ja missugused erinevused. Seinal on suured infotahvlid, kus seletatud nende tööpõhimõtteid. «Mõlemal on omad plussid,» kinnitas Juur.

Peale selle saavad end varem kirja pannud kolmel päeval nädalas keskuse juures ka ise proovida elektriautoga sõitmist. Selle soovi korral aga peab kindlasti juhiluba taskus olema.

Pikaajaline missioon

Kuigi keskusesse on oodatud autodega sõitma ja näitust uurima ka need, kes ise elektriauto soetamist kaaluvad, ei ole näituse eesmärk sõidukeid reklaamida ja ostmist soodustada.

Andres Juur küll ütles, et tema ise mõtles veel projekti alguses elektriautodest üsna kehvasti, kuid muutis meelt pärast esitlussõidukitega tutvumist ning mai algusest on ka tema peres elektriauto, millega ta seni on väga rahul.

Tuisu sõnul on demokeskusel pikaajaline missioon: tutvustada tehnoloogiat ning lasta inimestel sõitu proovida. «Ahhaa keskuse kaudu me kindlasti ei survesta ega müü elektriautosid,» kinnitas ta. «See on taustateadmiste jagamiseks selle kohta, mis tehnoloogia elektriauto sees tuksub ja kuidas autot laadida. Kõiki neid tehnilisi teemasid tutvustame mängulises võtmes.»

Esialgu jääb näitus-demokeskus avatuks 2014. aasta lõpuni.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles