Tartumaal Nõgiaru küla lähistel purunes hädamaandumisel tükkideks ja lahvatas leekidesse Riiast saabunud reislennuk 30-inimesega pardal. Õnneks oli kõik see mängult.
Galerii: päästjad mängisid läbi lennukatastroofi
Sündmused hakkasid hargnema sellest, et lennuk Saab kadus pärast hädasignaali andmist lennujuhtimiskeskuse ekraanilt kell 10.08. Õige pea tuli Nõgiaru külast kõne, et midagi kukkus alla. Kell 10.22 jõudis esimesena sündmuspaigale, mis asub lennujaamast kaheksa kilomeetri kaugusel, Tartu lennujaama päästemeeskond. Korraldajad hindasid seda aega päris heaks.
Nagu selgitas Tallinna lennujaama kommunikatsioonijuht Lauri Linnamäe, oli õppuse eesmärk harjutada lennujaama, lennujuhtide, päästeameti, politsei ja kiirabi koostööd häireolukorras, aga ka otsimis- ja päästetööde juhtimist keerulisel maastikul.
Osalejad olid teadlikud õppusest, kuid mitte selle toimumise kohast ega juhtunud õnnetuse üksikasjadest.
Lennuki pardal oli 27 reisijat ja kolm meeskonnaliiget. Mõned neist jäid lõksu lennukivrakki, mida kujutasid endast kaks mahtuniversaali. Kuus inimest oli hukkunud, kaheksa inimest vigastustega.
Pääsenud olid šokis, näiteks üks reisija saalis mööda õnnetuspaika ringi kohvri ja lillebuketiga ja otsis oma lillekest Õiet. Mõned pääsenud putkasid õnnetuspaigalt minema.
Tallinna lennujaama käitusdirektori asetäitja Silver Luik ütles, et see on täiesti eluline olukord, et šokis inimesed jooksevad esimesel võimalusel minema ja lähevad istuvad pubisse õlleklaasi taha. Hiiumaa lennuõnnetuse puhul läksid mõned omal käel abi otsima.
Kell 10.32 jõudis kohale kiirabi, kuid kiirabimeeskonnad jäid vrakist kaugele ega ilmutanud märkigi lähemale tulemisest, mispeale pääsenud reisijad ei olnud kitsid kritiseerimisega.
«Nii raske on vaadata, kuidas nii palju inimesi lihtsalt ära sureb,» oigas üks reisija. «Kiirabid on mömmid, ei tee midagi,» pahandas teine.
Luik ütles aga hiljem, et asi tundub olevat kontrolli all: vähem kui tund on õnnetusest möödas ja kannatanud on platsilt ära toodud. Päästetegevus võtabki tema sõnul aega, sest kaoses tuleb luua kord, panna üles staap, tuvastada reisijad, saada aru, kui palju neid lennuki pardal oli ja kui palju neid on leitud, kui palju kadunud.
Et kiirabi ja ohvrid olid tükk aega silmsides, aga kokku ei saanud, oli Tallinna lennujaama päästeteenistuse ülema Toomas Mardo selgitusel selge põhjusega. Nimelt tegi esimesena kohale jõudnud Tõrvandi auto meeskonna vanem otsuse, et sündmuskoht on kütuse ja vraki plahvatamise ohu tõttu ebaturvaline.
«Eks selline asi oleks ka päris õnnetuse korral küsimusi tekitanud,» lisas ta.
Mardo ütles, et õppust saab lugeda õnnestunuks, sest ülesanded said täidetud ja koostöö sujus hästi, millele kahtlemata aitas kaasa eelnenud staabiõppus läinud nädalal.