Laeva soos jõhvikal käivatele inimestele tuttav Valmaotsa–Palupõhja tee on jälle vee all, kuigi seda remonditi mullu ja ehitati kõrgemaks. Teele tuleb veel truupe ehitada, kinnitas eile projekteerija esindaja.
Uhiuus tee ujub lihtsalt ära
«Siin on nagu kosk, kõik kohiseb ja mühiseb nagu suurvee ajal ikka,» kirjeldas Valmaotsa–Palupõhja tee esimese otsa olukorda looduskaitseühingu Kotkas projektijuht Tiina Oetjen. «Vahe on aga selles, et enne tee remonti voolas vesi ilusti üle tee, nüüd läheb koos veega ka tee minema.»
Nii ongi, kaugele üle kallaste ajava Laeva jõe vesi on kogunenud paremat kätt kõrgeks tõstetud teeperve taha nagu paisu taha ning kohiseb sealt üle.
Vasakut kätt on vesi ligi kolmesaja meetri pikkuselt lõigult minema kandnud pea meetrilaiuselt pealmise killustikukihi, pruunikast veest paistab geotekstiil. Ligi poolsada meetrit edasi on vesi killustiku minema kandnud poole tee laiuselt.
Loodus võimutseb jälle
«Kummikutega saab siit läbi, aga väikse autoga ärge tulge, sest kohati on vesi tee läbi hammustanud,» hoiatas Tiina Oetjen ja lisas, et eile Palupõhja looduskooli kogunenud laagriliste kohalesõidutamiseks otsiti suurt sõidukit.
Valmaotsa–Palupõhja tee remontis eelmisel suvel Riigimetsa Majandamise Keskus (RMK), tööks kulus 780 000 eurot, mis tuli Euroopa Regionaalarengu Fondist. «Ilmselt on teel vähe truupe, kust vesi saaks läbi voolata, ja loodus võimutseb jälle,» märkis Tiina Oetjen.
Eile hommikupoolikul käisid Palupõhja teel looduse võimutsemist vaatamas ka RMK ja tee projekteerinud firma esindajad.
«Siia sai truupe pandud küll, aga ju siis sai neid ikka vähe,» märkis Valmaotsa–Palupõhja tee põhjaliku remondi projekti teinud projekteerimisbüroo Maa ja Vesi insener Tõnu Torim. Truupe on ligi kümnekilomeetrisel teel pea poolsada.
Tuleb veel truupe teha
Inseneri sõnul on Palupõhja tee häda ka selles, et lähedal oleva Laeva jõe sild on liiga väike, suurvee ajal ei lase see tohutut veemassi piisavalt läbi ja nii ümbruskond lainetabki.
«Tee põhikonstruktsioon on igal pool alles, vesi on paaris-kolmes lõigus minema viinud osa pinnasekatet,» märkis Tõnu Torim. «Siin on vaja asi uuesti käsile võtta, tuleb ikka teha nii, et vesi teed ei uputaks.» Selleks tuleb parandada veevahetust ehk teha tee algusse juurde viis-kuus truupi.
Millal RMK selle töö ette võtab, oli eile veel vara öelda.