Katlamaja korsten sai päevaga paika

Katlamaja teraskorsten koosneb kahest osast, mille paikarihtimist juhendas üks töömees korstna sees.

FOTO: Margus Ansu

Hommikul polnud veel mitte midagi, aga õhtul särasid korstna tipus tuled, ei jõudnud ära imestada Ropka uue katlamaja naabruses elav ajakirjanik Vilja Kohler. Vanasti ladus terve brigaad sellist korstnat pool aastat.

Ropka katlamaja korstna kahe osa paikatõstmiseks kulus üleeile terve päev. Ülemise osa tõstmine tuli esimesel katsel pooleli jätta ja kraana ümber seadistada, sest tõstekõrgust jäi pisut puudu.

FOTO: Margus Ansu

«Korstna tõstmiseks oli plaanitud üks päev ja päevaga tulime ka toime,» ütles firma MW Power objektijuht Paavo Pent. Algus oli plaanitud üleeile hommikul kella seitsmeks ja tööülesande täitmine lõppes koos päevavalgusega, järgnes veel kraana kokkupanek.

Maapinnast mõõtes on korstnal kõrgust 45 meetrit, selle alumise osa kaal on 28 tonni, ülemisel osal pisut üle 23 tonni.

Ülemise osa tõstmist kõrvalt jälginud võisid tõdeda, et oli sentimeetrite mäng ja esimesel katsel tuli tõstmine katkestada, et kraanat seadistada.

Pent selgitas, et selles polnud midagi erakordset, sest suured tõstmised plaanitaksegi väga täpselt: «Enne tõstmist tehakse tõsteplaan. Arvestatakse kraana kõrgused ning tõstejõud on arvestatud just sellele raskusele ja sellele kõrgusele.»

Pent nentis, et tal ei ole kogemust, kui kaua laoti vanasti katlamaja korstnaid tellistest, kuid mulje, et päev ja korsten püsti, on vaid kõrvaltvaataja mulje. Korsten tuli enne projekteerida ja terasest kokku keevitada. Ehitusplatsil säästeti sellega muidugi aega.

Korstnale on jäänud veel teha väiksemad viimistlustööd ja siduda see kateldega, kuid see seisab iseseisvalt püsti, on kinnitatud ja otse.

Uue katlamaja katlad tõsteti paika päev varem. Sellekski kulus terve päev. Nüüd on katelde põhikomponendid paigas, need tuleb omavahel siduda, paigaldada torustikud ja pumbad ning muud tehnoloogia juurde kuuluvad osad. Tööd jätkub aasta lõpuni.

Pent õiendas ära ka katelde päritolu küsimuse, sest vähemasti üks lehelugeja oli katla osa näinud sõitmas Lätis.

«Lätis nähtu oli täiesti õige. Katel koosneb kahest põhikomponendist, millest üks tehti Soomes ja teine Poolas, aga tootja ja tarnija oli Soome firma,» lausus Pent.

Korsten valmis Tallinnas ettevõttes Estanc. Ettevõtte projekteerija Renee Kauler ütles, et korstna koostamine tehases võttis kolm kuud. Selle teraskesta sees on kolm suitsulõõri, mis omakorda on ümbritsetud sajamillimeetrise isolatsioonimaterjali kihiga.  

Ropka uus gaasikatlamaja, mis on mõeldud Tartu tipptarbimise vajadusi katma ja ka reservkatlamajaks, peab valmis olema tuleva aasta alguseks.

Tagasi üles