Katlad jõudsid pärale

Fortum Tartu juhataja Margo Külaots käis eile vaatamas Soomes ehitatud katelde osi, mida täna hakatakse tõstma Ropka katlamaja täiskõrguse saanud sõrestiku sisse.

FOTO: Margus Ansu

Tuleva aasta alguseks Ropkas valmiva uue gaasikatlamaja ehitus edeneb jõudsalt ning täna ja homme on plaanis suur tõstetöö, et paika saada Soomes tehtud gaasikatlad ja Tallinnas valmistatud korsten.

«Kõrgus on käes, siia tuleb katus peale ja ongi kõik,» ütles Fortum Tartu juht Margo Külaots eile ehitusplatsil. «Nüüdisaegsed katlamajad on kümme korda väiksemad kui omaaegsed üüratud ehitised. See on täpselt nii suur kui Tartus tippvajaduseks tarvis. Peame ka arvestama, et kui üks suur katel läheb rikki, on meil seda millegagi asendada.»

Ropka vana katlamaja kõrvale ehitatav uus katlamaja – sellega võrreldes nagu aiamajake ridaelamu kõrval – on hoolimata näilisest väiksusest piisav, et pakasega katta tippvõimsuse vajadusi, mida seni on teinud Turu tänava katlamaja. Või hoopis asendada Lohkvas asuvat Tartu elektrijaama selle rivist langemisel.

Tõhus ja täisautomaatne

Ropka uus gaasikatlamaja on täisautomaatne ja selle tööd saab juhtida Lohkvast. Samal ajal on Turu tänava katlamajas palgal kümmekond inimest.

«Turu katlamajal on küll tohutu võimsus, kuid kõik vajaks remonti. Tänapäeval on uue täisautomaatse katlamaja ehitamine odavam kui vana sellises mahus kordategemine, lisaks on uuel katlamajal kasutegur palju suurem,» ütles Külaots. «Mis on muidugi huvitav – praegu on meil gaasi osakaal soojusbilansis hästi väike, aga kui teeme uue gaasikatlamaja, väheneb gaasi osa veelgi.»

Kahe 37-megavatise katla kasutegur on 94 protsenti.

Väiksem gaasi osakaal aitab toasooja hinna all hoida. Külaots võrdles, et seal, kus kaugküte töötab gaasi peal, on megavatt-tunni hind käibemaksuta üle 70 euro.

Tartus, kus Lohkva koostootmisjaamas köetakse puidu ja turbaga, on hind 53 eurot megavatt-tunni eest.

Uuele katlamajale mõeldes ehitati uus jämedam ja seega suurema läbilaskvusega soojatorustik, mis võimaldab kütta ka Ropka piirkonda nüüd Lohkvast.

«Tartus peaks surve hinda tõsta vähenema,» ütles Külaots. See ei tähenda siiski lubadust, et hind ei tõuse. Sest näiteks turba varumise hind võib tõusta, kui kallineb mootorikütus.

Uus katlamaja peaks valmis olema 2014. aasta alguseks, et läbida pakaseperioodil katsetused. Eelkõige on seda vaja, et kontrollida, kas tootja lubatud efektiivsusnäitajad paika peavad ja kas tellija võib teha viimase väljamakse.

Eile võis Külaots öelda, et kõik läheb plaanitult ja ehitus on graafikus.

Suured tõstetööd

Katelde tootja ja katlamaja ehitaja MW Poweri objektijuht Paavo Pent ütles, et praegu on otsustavad hetked.

Täna ja homme on plaanis kõige raskemate komponentide ehk katelde ja korstna tõstmine.

Kaks kergemat katelde osa, mis kaaluvad umbes 25 tonni, olid eilseks päral. Tänaseks jõuavad kohale kaks osa, mis kaaluvad 50 tonni ümber.

Ööl vastu homset jõuavad Tallinnast kohale korstna osad, mis kaaluvad umbes 20 tonni.

«Kui kõik on ette valmistatud ja mehed head, ei ole probleemi,» leidis Pent. «Läheb kaks pikka päeva, alustame hommikul kell seitse.»

Mis saab pärast uue katlamaja valmimist Ropka katlamajast ja Turu tänava katlamaja krundist, ei ole Külaotsa sõnul veel selge. Ropka katlamaja piirkonnale on tegemisel planeering. Turu katlamaja krunt läheb Külaotsa sõnul ilmselt müüki, sest Fortum ise kinnisvaraarendusega ei tegele.

Uus katlamaja maksab üle kaheksa miljoni euro.

Tagasi üles