Kurb armastuslugu pakub naljagi

Raimu Hanson
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tatjana (Maria Fontosh) tutvub soojal suvepäeval Jevgeni Oneginiga (Linus Börjesson). Teised joovad toas teed.
Tatjana (Maria Fontosh) tutvub soojal suvepäeval Jevgeni Oneginiga (Linus Börjesson). Teised joovad toas teed. Foto: Margus Ansu

«Jevgeni Onegin» ei tundu Vanemuises sugugi surmtõsine armastuslugu, nagu on harjutud nägema. Lenski ja Onegin lähevad duellile küll ja Tatjana on lõpus kurb, kuid eriti algus on naljakas.

Eile hommikul proovis tundsid Annaliisa Pillak mõisaproua Larina osas, Jovita Vaškeviit tema tütre Olga rollis ja njanjat kehastav Merle Silmato ennast karakteri koomilist külge esitades silmanähtavalt hästi.

Neid oli saalis lõbus vaadata ja kuulata, nii et isegi lavastaja Dmitri Bertman Moskva ooperiteatrist Helikon turtsus mõne koha peal naerda.

Bertmani lavastusvõtted

Samas tuletas Bertman neile ja teistele lauljatele mõnes stseenis meelde, kuidas on varasemates proovides kokku lepitud, või andis näpunäite, kuidas saaks veelgi paremini teha. Näiteks Maria Fontosh sai Tatjana osas soovituse minna Oneginile kirja kirjutamise stseeni lõpus akna juurde.

Kiitmine ja sõbralik suhtlemine kuuluvad Bertmani lavastusvõtete hulka. Seda sai tunda ka koor eesotsas peakoormeister Piret Taltsiga, eriti Tatjana nimepäevapeo stseeni eest.

Kuidas on lavastaja küll solistid ja koori nii säravalt mängima pannud?

«Peamine ooperis on töö näitlejatega,» ütles Bertman. «Praegu on moes küll rohkem rekvisiidirežii ja kriitikud otsustavad lavastuse nüüdisaegsuse üle selle järgi, milline on kostüüm ja kujundus. Kahjuks tegeldakse nüüdsel ajal vähe näitlejatega, mina aga just seda teha armastangi.»

Piltide vahel näevad vaatajad suurelt fotosid «Jevgeni Oneginist», mille lavastas Kons­tantin Stanislavski aastal 1922. Bertman vihjab tollele lavastusele nüüd Vanemuise väikse maja laval mitmeti.

Kleiti tuli pikendada

Kui eilehommikuses proovis lõppes esimene vaatus, tõttas kostüümikunstnik Tatjana Tulubjeva, käes kott ühe kostüümiga, Vanemuise väiksest majast suurde. Ta leidis, et Tatjana kleit oli liiga lühike, mistõttu tuleb seda pikendada.

Muu hulgas tunnistas ühest majast teise jalutanud Tu­lub­jeva, kes on Bertmaniga koos toonud lavale mitmes riigis mitu eri kontseptsiooniga «Jevgeni Oneginit», et nimiosaline, rootsi laulja Linus Bör­jesson on ta lausa pahviks löönud.

Nimelt on Börjessonil kostüümikunstniku tähelepaneku järgi täpselt samasugune profiil, nagu on joonistanud Jevgeni Oneginit oma käsikirjas Aleksandr Puškin.

Kleidi pikendamine võttis kahe vaatuse vaheajast siiski rohkem aega. Teises vaatuses ei laulnud Tatjana siiski aluspesus. Seljas oli tal teine, ballistseeni sobilikult kaunis kleit.


Esietendub Pjotr Tšaikovski ooper

• Vanemuise väikses majas esietendub 6. aprillil ooper «Jevgeni Onegin», mille Pjotr Tšaikovski on loonud Aleksandr Puškini samanimelisele värssromaanile.

• Lavastaja Dmitri Bertman, dekoratsioonikunstnik Igor Nežnõi ja kostüümikunstnik Tatjana Tulubjeva on Moskva ooperiteatrist Helikon.

• Muusikajuht ja dirigent on Paul Mägi, dirigent Lauri Sirp.

• Laulavad Linus Börjesson (Rootsi), Maria Fontosh (Rootsi), Karmen Puis, Jovita Vaškeviit (Leedu), Teele Jõks, Mernas Vitulskis (Leedu), Roland Liiv, Valentina Kremen, Merle Silmato, Annaliisa Pillak, Koit Soasepp, Märt Jakobson, Simo Breede, Jaan Willem Sibul, Aivar Kaseste, Mehis Tiits ja Vanemuise ooperikoor.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles