Pole mul midagi kunagiste pillimängijate vastu, küll aga muinsuskaitsjate vastu, kes masu ajal (ja ega varemgi) ei tohi enam uusi objekte kaitse alla võtta. Olemasolevaidki ei jõua ju hooldada.
Aastaid tagasi on Tartu kunstimuuseum juhtinud muinsuskaitseameti tähelepanu vajadusele võtta kaitse alla endises ETKVLi restoranis Tarvas asuv Elmar Kitse haruldane kuivmaalitehnikas (jätame selle peene nimetuse sgrafiito siinjuures kõrvale) pannoo. Seda arvas isegi vahepeal ruume rentinud Ühispank, vabandust, SEB, kelle kunded said kitsas vaateta ruumis seina äärde paigaldatud pingil selle vastu oma mantleid hõõruda. Hoolimata asjaolust, et suur maaling oli äsja läbi teinud renoveerimiskuuri.
Ei ole kohanud terves Euroopas niisugust ükskõiksust sellises mõõtkavas 1960. aastatel tehtud seinamaalingu vastu. Berliinis tulevad inimesed praegu tänavale kaitsma oma kahte linnaosa lahutanud müürijuppe, mille grafitimaalingud pärinevad viimasest kümnendist. Meil on aga ükstakama, mis 1960. aastate kunstiteostest saab. Me tellime (sic! mitte ostame) oma gümnaasiumidele uued teosed.
Mingi kaubamaja, olgu ta uus või vana, korraldab uue hoone arhitektuurivõistluse ning muinsuskaitse on vait kui sukk. Tähtajaks, 1. aprilliks, on joonised tehtud ning kogu kinnistut, kaasa arvatud Elmar Kitse maal, käsitletakse juba kui vaba pinda. Võistlustingimustes mainitakse vaid vajadust leida sellele maalingule uus koht. See tähendab, et lõikame ta tükkideks ja viime mujale.
Tuletaksin meelde, et kõnealusel juhul pole tegemist Abu Simbeli templitega, mis UNESCO rahaga Niiluse üleujutusalast eemale Assuani viidi. Saeti tükkideks ning tõsteti mujale.