Heliinstallatsioon loob näitusel uusi seoseid

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Helitööd tutvustavad viltuse maja kolmandal korrusel näituse kuraator Tiiu Talvistu (vasakult) ja Kiwa.
Helitööd tutvustavad viltuse maja kolmandal korrusel näituse kuraator Tiiu Talvistu (vasakult) ja Kiwa. Foto: Kristjan Teedema

Kiwa heliinstallatsiooni avamine tõi raeplatsi viltusesse hoonesse palju huvilisi. Helitöö valmis just seda maja ja näitust «Endel Kõks. Vapruse, vabaduse ja rõõmuga!» silmas pidades.

Idee teose tellimiseks Kiwalt andis näituse kuraatori Tiiu Talvistu sõnul Endel Kõks, kelle eelistus kuulus elektroonilisele muusikale ning kes hindas kõrgelt paguluses elava avangardistliku helilooja Udo Kasemetsa seda laadi loomingut.

Kõks ja Kasemets elasid mõlemad Saksamaal Geislingeni põgenikelaagris, kust Kasemets asus 1950. aastatel elama Kanadasse Torontosse. Seal kujunes temast üks John Cage’i eksperimentaalse muusika ideede järgijaid.

«Kasemetsa heliteosed on tegelenud aja ja ruumi ning muistse ja modernse vahekordadega,» märkis Talvistu. «Kõksi hilise maaliloomingu ajendiks on paljuski sarnased küsimused, kokkulangevusi leiab ka kahe autori teoste pealkirjades.»

Kiwa salvestas oma heliinstallatsiooni alusmaterjali kunstimuuseumi viltuses majas Kõksi piltidega täidetud saalides sellisel ajal, mil väljapanek oli vaatajatele suletud. Salvestisse jäid juhuslikud helid ja vaikus, mida Kiwa töötles elektrooniliste vahenditega.

Talvistu sõnul muudab heliinstallatsioon, mida saab kuulata näituse lõpuni 24. märtsil, Kõksi maalide filosoofilised tagamaad aistitavaks ning tekitab näitusesaalides aja ja ruumi uusi seoseid. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles