Päevatoimetaja:
Jens Raavik
+372 739 0371

Värinat jääb Tartu Mazides vähemaks

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Maz Eesti direktor Heikki Tälli näitab midibussi mootoripatja, mis ei suuda Mercedese mootori tekitatavat vibratsiooni küllaldaselt summutada.
Maz Eesti direktor Heikki Tälli näitab midibussi mootoripatja, mis ei suuda Mercedese mootori tekitatavat vibratsiooni küllaldaselt summutada. Foto: Kristjan Teedema

Tartu linnaliinidel sõitvaid Mazi midibusse kimbutab ülemäärane vibratsioon, kuid pärast arvukaid katsetusi on õnnestunud leida lahendus, mis vähendab nii sõitjaid kui juhti häirivat raputamist.

Vibratsiooniprobleem ilmnes õige varsti pärast busside liinile tulemist ja õige tugev on see tühikäigul. Irvhambad kirjeldavad, et raputab nii hullusti, et silmamunad kukuvad peast välja.

Sebe Tartu linnaliikluse juht Üllar Kaljuste rääkis, et Sebe kasutab Tartus 13 sellist bussi, neist kaks on olnud väiksema vibratsiooniga ja üks on saanud nüüd suisa üllatavalt heaks.

Kaljuste sõnul käib busside paremaks saamiseks Maziga pidev koostöö ja on jõutud veendumusele, et lahenduse võti on mootoripadjad. Neid on katsetatud erinevaid ja üks lahendus näib sobivat.

Tehas uurib

Mazi esindaja Heikki Tälli selgitas, et need väikesed Mazid on Mercedese neljasilindrilise diiselmootoriga, mis on jäiga käiguga, üsna lärmakas ja ei tööta nii pehmelt kui näiteks kuuesilindriline mootor.

«Vibreerib Maz, aga seda põhjustab Mercedese jõuallikas,» ütles Tälli. «On jäiga käigu ja terava löögiga mootor. Nii on ta sündinud ja seda mootorit pehmemaks teha ei saa. Me oleme seda ka Mercedesega rääkinud.»

On ilmnenud, et mootoripadjad ei pea mootori tekitatavale vibratsioonile vastu. Nii on proovitud erinevaid mootoripatjasid.

Ülemöödunud nädalal jõuti lahenduseni, mis andis põhjuse rahuloluks.

Tälli seletusel on ka Mercedes kasutanud nende mootorite puhul toekamaid mootoripatju, kus kumm summutab vibratsiooni paremini.

«Loomulikult me ei saa vibratsioonist päris lahti, paraku on tegemist sellise kooslusega Mercedese mootorist ja Mazist. Kuid tulemus on märkimist väärt,» lausus Tälli. «Märgatavat, käega katsutavat ja istmikuga tuntavat tulemust ei ole varem olnud. Võtsime asjad radikaalsemalt käsile. Sellise lahenduse saamine oli töömahukas ja ka mitte odav.»

Tälli kõneles, et ka tehas töötab selle probleemi kallal, on ka mingeid tulemusi saavutanud, aga ei ole sellest veel teatanud.

«Praegu ootamegi tehaselt järgnevaid juhtnööre, mida ette võtta,» nentis ta. «Oleme küll omal algatusel tulemuse saavutanud, aga ootame ära tehase vastuse.»

Küsimus ei ole praegu selles, et Tartusse oleks toodud uued bussid, mis pole katseaega läbinud. Samasuguseid midibusse sõidab ka Tallinnas, kuid nendega probleeme ei olevat.

Uued keskkonnanõuded

Erinevus on selles, et Tartu bussidel on rangematele keskkonnanormidele vastavad Euro 5 mootorid, Tallinnas on kasutusel samm taga seisvad Euro 4 mootorid.

«Mootori käik muutub selliseks, kui hakatakse kinni pigistama heitgaase. Karakteristik muutub, kui sellest tahetakse saada puhast mootorit,» lausus Tälli.

Nii ongi seni iga kord, kui Tartu Mazid hooldusse jõuavad, tulnud tegelda ka vibratsiooniga. «See on garantiitöö ja meile au küsimus, et probleemist lahti saada. Me ei ole huvitatud, et bussijuhid ja sõitjad pole rahul,» rääkis Tälli.

Tagasi üles