/nginx/o/2013/02/26/1606970t1h9aa9.jpg)
Kuus aastat tagasi tegevust alustanud Tartu Erakool läheb uuest õppeaastast esimeses, neljandas ja seitsmendas klassis üle tahvelarvutiõppele ning jätab traditsioonilise paberõpiku sellega suuresti minevikku.
Tartu Erakooli direktor Urmo Uiboleht ütles, et elektroonilisele õppevahendile üleminek sõltub suuresti sellest, kuidas õpikute kirjastused kaasa tulevad. «Praegu on selles valdkonnas kõige rohkem püüdnud Koolibri. Sügiseks on meile lubatud 17 erisugust e-õpikut, mis oleks kohaldatavad tahvelarvutitele,» sõnas Uiboleht.
Tahvelarvutid pole koolitunnis direktori sõnul enam mingi ime ning Tartu Erakooliski on neid kaks aastat katsetatud.
Kogemus on positiivne, kuid jäänud on küsimus, kuidas kasutada arvuteid nii, et need oleksid hästi hallatavad, turvatavad ja mugavalt kasutatavad. Suure tõenäosusega jääb erakool eelistama Apple’i toodetud iPadi, kuna neil on haridusvaldkonnas juba edumaa. Sellele on saada kõige rohkem rakendusi ja ka kasutusmugavus on hea.
Sobib igasse tundi
Uudne õpe puudutab eelkõige eesti keele, matemaatika- ning loodusõpetuse tunde, kuid Tartu Erakooli õpetaja Liisi Griffeli sõnul saab tahvelarvuteid kasutada peaaegu kõigis ainetes. «Neid saab igasse tundi planeerida. Ma ei pea seda kasutama 45 minutit järjest, vaid see on samasugune abimaterjal nagu töövihik,» selgitas Griffel.
Tahvelarvuti kasutamine harjutab Liisi Griffeli sõnul lapsi maast madalast tänapäevase tehnoloogiaga ja õpetab kõiki selle võimalusi ära kasutama.
«iPadi abil on võimalus terve ümbritsev maailm klassiruumi tuua. Enam pole õpetaja see, kes infot annab, järjest rohkem hakkab laps ise seda otsima ja leidma,» selgitas Griffel ja juhtis tähelepanu e-õpikute interaktiivsetele võimalustele.
Tahvelarvutiõpe peaks kergendama ka õpilaste koolikotti, kuna paberõpikuid pole vaja enam koju kaasa võtta.
«Õpikuid pole vaja, aga töövihikud peavad siiski osaliselt jääma,» sõnas õpetaja ning lisas, et kirjutama õppimiseks on esimeses kooliastmes vaja käelist tegevust. Seitsmenda klassi etteütlus võiks aga olla trükitud kujul vaid arvutis.
Tunnikontrollide tegemiseks saab tahvelarvutite puhul kasutada ka spetsiaalseid internetikeskkondi.
«Teen küsimused valmis, panen üles, õpilased logivad sisse, kirjutavad vastused ja mina laadin need lõpuks alla,» tõi Griffel näite ning kinnitas, et lapsed suhtuvad arvutitesse koolitunnis väga hästi.
«Algklassides annab see väga palju mängulisust juurde,» lisas ta.
Pika päeva mudel
Eelolevast sügisest plaanib erakool veel teistki uuendust. «Tahame kasutusele võtta kogu päeva mudeli, mis tähendab, et lapsel on võimalik olla terve päev arendava tegevuse juures,» selgitas Uiboleht, kelle sõnul elavad lapsevanemad last lasteaiast kooli saates üle suure muutuse.
«Lasteaias on lapsel terve päev sisustatud, aga koolis lõpeb tema tegevus kell üks. Siis ongi vanematel mure, mida laps teeb senikaua, kuni ta on taas vanematega koos,» sõnas direktor.
Pikk koolipäev ei tähenda aga, et laps tuuakse kell kaheksa kooli ja viiakse kell viis ära. Ta peab olema hõivatud mitmekülgse tegevusega. Päeva esimesse poolde jääb õppekava täitmine, kuid pärastlõunane aeg kuuluks toetavale huvitegevusele, näiteks praktikum ja laboritöö.
«Teatud vanuses leiavad lapsed omale väljaspool kooli juba trennid ja sellega me konkureerima ei hakka. Probleeme on nooremas vanuseastmes, kus huvid ei ole veel välja kujunenud,» rääkis Uiboleht.
Uus mudel tähendab sedagi, et traditsiooniline tunni pikkus ei peaks olema tingimata 45 minutit.
«On tegevused, milleks see aeg on selgelt lühike, aga kõik ei peagi olema limiteeritud 45 minutiga,» märkis Urmo Uiboleht.
Tartu Erakool
• Tartu Erakool (TERA) avati 1. septembril 2007. aastal.
• TERA on eraüldhariduskool, mis võimaldab õpilasel õppida kolmes kooliastmes.
• Praegu on koolis 187 õpilast.
• TERA õpilased kannavad koolivormi.