Tartu linnaliinibussidele on juba paigaldatud seadmed, mis edastavad pidevat teavet nende asukoha kohta. Suveks saab sellest sõitjaid abistav reaalaja infosüsteem.
Tartu busside asukoha info jõuab juba arvutisse
Bussifirma Sebe Tartu linnaliikluse juht Üllar Kaljuste ütles, et kõigisse nende linnaliinibussidesse on juba ehitatud kaabeldus ja mitmed muud osad, mis on vajalikud reaalaja infosüsteemi toimimiseks. Peal on GPS-seadmed, busside salongis on infotabloo, kuhu tulevikus kuvatakse peatuste infot ja võibolla ka muud reisijaid abistavat teavet. Arvutid on siiski paigaldamata.
Tartu linnavalitsuse ühistranspordi peaspetsialist Madis Oona lisas, et bussidest jõudvat infot kasutab süsteemi tarnija G4S praegu proovimiseks ja häälestamiseks.
Kusagil on juba arvutiekraanilt näha kõigi liinil olevate Tartu busside asukoht. Lähipäevadel peaks sellist pilti nägema hakkama ka linnaametnikud.
Läheb veel aega
Läheb aga veel aega, enne kui sellest saavad kasu bussisõitjad.
«Enne, kui ei ole kindel, et andmed pole vigased, neid ei näidata,» ütles Oona. «Näiteks kui süsteem ütleb, et buss tuleb kolme minuti pärast, aga reaalselt tuleb viie minuti pärast. Või vastupidi, teavitab bussi tulemisest, aga buss on juba läinud.»
G4Si projektijuht Ülo Määrits ütles, et kogu süsteemi tööd juhib server ja just selle serveri tarkvaraga praegu töö käib. Määrits täpsustas, et koostatakse serveri programmi lähtuvalt Tartu soovidest.
Selle info väljundeid on mitu. 44 bussipeatusesse tulevad elektroonilised tablood, millelt näeb, kui mitme minuti pärast buss peatusesse jõuab. Seda aega hakkab süsteem arvestama bussi asukohast lähtudes.
Tallinnas juba toimib
Busside asukohta on võimalik reaalajas näha ka arvutist, samuti näiteks nutitelefonist. Tallinnas selline lahendus juba toimib.
Busside peatuste teavitamise süsteem töötab edaspidi automaatselt, ka häälteavituse tarvis ei pea juht enam nuppu vajutama.
Linna kui tellija seisukohalt on samuti mitu kasutegurit. Salvestatud andmete alusel on võimalik vaadata, kui palju bussil tegelikult liini läbimiseks aega läks, kus tuli aega puudu, kus sõitis buss graafikust ette.
Seda teavet saab kasutada tulevikus täpsemate sõiduplaanide koostamiseks.
Abi on ka järelevalve seisukohalt: kõik liinihäired on süsteemi abil jälgitavad.
Madis Oona sõnul peaks reaalaja infosüsteem olema töövalmis juuni lõpuks.