Linn teeb panuse gaasisõidukitele

Jüri Saar
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tartu linnaliinidel sõidab viis Scania ehitatud gaasibussi.
Tartu linnaliinidel sõidab viis Scania ehitatud gaasibussi. Foto: Sille Annuk

Tartu linnavalitsus liisib ametnikele töösõitudeks gaasiautosid ja tahab vähemalt pooled linnaliinibussid panna gaasiga sõitma, sest gaas on kütusena odavam ja keskkonnasäästlikum.

Eelmisel nädalal otsustas linnavalitsus hanke korras liisida vananenud ametiautode asendamiseks kolm gaasiga sõitvat autot.

Tartu linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak põhjendas, et gaasiautode igapäevane kulu võrreldes bensiinisõidukitega on kaks-kolm korda väiksem, ostuhind 10–15 protsenti suurem. Et linnavalitsuse majandamiskulusid tõmmatakse järjest kokku, on gaasiautode kasutamine abiks.

Linnavalitsus andis ülevaate, et osakondade käsutuses olevad mitmed ametisõidukid on nii füüsiliselt kui ka moraalselt vananenud. Olukorda linnamajanduse osakonnas ja linnakantseleis on mõnevõrra leevendanud nelja elektriauto kasutuselevõtt mullu, kuid siiski on enamik linnamajanduse osakonna sõidukeid ehitatud aastail 1999–2000.

Autode amortiseerumine põhjustab suuri remondikulusid ja toob endaga kaasa häireid igapäevases töökorralduses

«Küsiti, kas me rohkem elektriautosid ei tahagi,» rääkis Haak. «Kindlasti tahame. Kui volikogu lubab ja elektriautode soetamise toetusprogramm jätkub, ostame ka elektriautosid. Aga on vaja ka natuke universaalsemaid sõidukeid. Elektriautod ehmatasid külmaga ära, nende kasutamisel peab olema väga hea logistika.»

Samal ajal ametnikele gaasiautode soetamisega peab linnavalitsus plaani suurendada linnaliinidel gaasibusside osa vähemalt pooleni kõigist bussidest, aga kaugem siht, kui õnnestub riskid maandada, on täielikult üle minna gaasibusside kasutamisele.

«Minu isiklik seisukoht on, et kui on tagatud gaasitankimine, kui on ka varutankla, võiksid kõik bussid olla gaasibussid,» ütles Haak. «Gaas kütusena saastab õhku vähem, gaasi hind on stabiilsem ja on soodsam ka, mis on küll riigi poliitika tulemus.»

Praegu on Tartu linnaliine teenindava bussifirma Sebe kasutuses viis Scania gaasibussi, busse koos varubussidega on kokku 60.

Tartu on viimastel aastatel osalenud projektis Baltic Biogas Bus ja jõudnud järeldusele, et biogaas mootorikütusena on linnaliinibussidele hea valik, sest aitab hoida linnaõhku puhtama.

Tartu järgmine ühistranspordihange on 2017. aastal ja siis võib linn seada nõude, et senisest enam tuleb kasutada gaasibusse.

Tartu linnavalitsuse projektijuht Jaanus Tamm ütles, et kaalutud on võimalust panna bussid sõitma Aardlapalu prügist eraldatud biogaasiga või reoveemudast kääritatud biogaasiga, kuid pole selge, millal see teoks võiks saada.

«Prügilas gaasi tootmisega on probleeme, veevärk aga peab esimesed viis aastat biogaasist tootma elektrit ja sooja,» lausus ta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles