Vastab kandidaat Pille Runnel

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pille Runnel
Pille Runnel Foto: Pm

1. Mida teha ERMiga, et see meelitaks inimesi igast Eestimaa nurgast muuseumi külastama korduvalt?
2. Mis on ERMi juhi kohale asudes teie tähtsaim idee, mida tahate muuseumis ellu viia?

1. See on hea küsimus, sest tavaliselt küsitakse pigem seda, kuidas peaks muuseum tõmbama ligi välisturiste. Välismaalastest külastajaid ja kohalikku kogukonda on kindlasti vaja eristada, sest muuseumi tähendusruum ja funktsioonid on nende jaoks erinevad. Välisturistide muuseumikülastuste arvu suurendamine eeldab seda, et muuseum on hästi välja arendatud, sisukas «kultuuritoode», mida oskuslikult turun­­datakse. Siin võistleb muuseum külastajate saamise nimel muude, kiirelt haaratavate kultuuriobjektidega, nagu kasvõi linnaruum.

Muuseumi tähendus kodumaises kontekstis on pisut teine. See, mida teha, algab enam mõtteviisist kui asjatundlikust müügitööst. Kuidas me mõtleme muuseumidest? Kas me mõtleme neist kui üksildastest mäetippudest, mille vallutavad üksikud julgemad ja küllap vaid korra elus? Tõtt-öelda tajun Eestis vahel sellist võõristust küll, sest nii muuseumid kui ka teemapargid on ikka veel uuenemas ning avanemas ja sellele eelnes aastakümnete pikkune vaikne omaetteolek.

Kui tahame, et inimesed tuleksid ikka ja jälle tagasi, tuleb mõelda esmajoones sellele, milliseid nende vajadusi peaks muuseum täitma. Miks nad lähevad ikka ja jälle külla vanaemale või mootorrattahuvilisest sõbrale? Miks nad lähevad tagasi kinno või teatrisse? Kui me hakkame muuseumidest mõtlema kui kohtadest, kust läbi astuda on enesestmõistetav (kuigi põhjused selleks võivad olla erinevad), siis saame asuda muuseume ka sellisteks kohtadeks muutma. Ja siis saame kasvatada ka nende inimeste hulka, kes tunnevad, et muuseum aitab vastata nende mitmesugustele vajadustele alates pühapäevasest soovist perega aega viita kuni osasaamiseni pikaajalistest ühistest koostöövõrgustikest.

See tähendab, et me ei pöördu inimese kui juhukülastajast kultuuritarbija poole, vaid tunneme ta ära tema kõige erinevamates rollides, pakkudes midagi paljude tema rollide tarbeks. Tänapäeva suur muuseum on mitmekülgne ja võimalusterohke ning inimeste muuseumikogemus ei piirdu ainult näitusesaaliga.

2. Olen ERMi arendamise nimel töötanud koos kolleegidega juba mitmeid aastaid, koos oleme seadnud ka arengu eesmärgid. Uude hoonesse ümberasumine ning organisatsiooni uuenemine on kahtlemata meeskonnatöö.

Kõigi nende käimasolevate tegevuste ja uute algatuste keskmes on ERMi muutmine näoga kogude poole suunatud asutusest näoga inimeste poole suunatud asutuseks, nii neile muuseumi rikkalikku sisu vahendades kui ka neid kultuurimälu vahendamise ja jäädvustamise protsessis kaasa rääkima kutsudes.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles