Robotid võistlesid eakate aitamises

Robotite ehitamine on muutunud laste ja noorte hulgas nii populaarseks, et Eesti parimate väljaselgitamiseks läheb nüüd vaja koguni kolme võistlust.

Vaid aastaga on kahekordistunud nende rühmade hulk, kes soovivad konkureerida Eesti meistri troonile robootikas. Seetõttu tuli teha kaks poolfinaali, neist esimene oli nädal tagasi Tallinnas ja teine läinud laupäeval Tartus Ahhaa keskuses.

Heilo Altin, üks võistluse korraldajatest rääkis, et Lõuna-Eesti poolfinaalis oli kohal 25 võistkonda, neist kolm Lätist. Teist samapalju võistles Lego Mindstormi robotite ehitamises Tallinnas. Finaali pääses mõlemast poolfinaalist kümme võistkonda.

Selle aasta võistluse teema on «Lahendused eakatele». Umbes kaheksa nädalat tagasi said kõik võistkonnad materjalid võistluseks valmistumiseks.

Missioone, mille sooritamise eest robotid punkte koguvad, on 14. Näiteks peab robot tooli baasi tooma, selle ära parandama ja uuesti laua juurde viima. Veel on vaja robotil ära tunda õiget värvi rohupudel ja see baasi tuua, lapitekiruudud õigesse kohta kokku viia, sisseunustatud pliit välja lülitada ja palju muud.

Valitud missioonid

Ideaalne oleks, kui robot täidaks kõik ülesanded täiuslikult ja vaid 2,5 minuti jooksul. Tegelikult valisid võistkonnad üldjuhul mõned missioonid, et need kindlasti selle aja jooksul ära teha, ning edasipääsejad asuvad oma roboteid täiustama, et need suudaksid kevadiseks finaaliks teha võimalikult palju ja võimalikult kiiresti.

Vahel võib valik ka nurja minna. Näiteks otsustas üks võistkond, et nad üritavad ära teha ainult keerulise platvormile sõitmise missiooni, kuid kahjuks õnnestus robotil kaldtee ja platvorm vaid kiiresti pikali sõita ning noortel jäi üle ainult lõpuni tiksuvat aega oodata.

Roboti ehitamine ei ole võistluses ainus oluline osa, lisaks tuli kirjutada projekt. Selleks tuli leida osalema vanainimene, kelle käest uurida eakate probleemide kohta, ning üritada välja töötada lahendus mingi mure korral.

Näiteks Põhja-Eesti voorus mõtlesid noored välja püksid, mis igavlevale vanurile laulaksid, temaga räägiksid, tuletaksid meelde vajalikke toimetusi ning abistaksid ka kõndimisel.

Projektikirjutamiseks võetakse võistkonda tihtipeale juurde just tüdrukuid, kuid neile jagub teisigi ülesandeid. Näiteks elvakate võistkonna liige, viiendas klassis käiv Cassandra Meier ütles, et tema oli enne võistlusi võistkonnas vaid napid kaks nädalat ning sai seal teha roboti programmeerimist.

Robotid lähevad nutikamaks

Altin rääkis, et lisaks sellele, et võistkondi on palju, oskavad lapsed-noored ka üha nutikamaid lahendusi leida. See aga pani keerukasse olukorda kohtunikud, kes ei osanud mõndagi võistkondade välja pakutut ette näha ning pidid seetõttu reeglitest järge ajama, kas tehtu on lubatud ja võib punktid kirja panna.

Tagasi üles