Olen kuulnud ja lugenud etteheiteid hinna pärast, mis kunstnik oma teose eest saab (pangaülekanne tehakse umbes kuu aja pärast). 2000 eurot olevat liiga palju s..a eest. Ma arvan, et 2000 eurot on isegi vähe eesti kunstis nii olulise installatsiooni autorile. Igal juhul on väga hea, et Tartu kunstimuuseum niisuguse otsuse tegi.
On ju selle asutuse üks tähtsaimaid eesmärke oluliste kunstnike silmapaistvaimate teoste säilitamine. Ja «15. mai – 1. juuni 1992» on kahtlemata viimase kahekümne aasta kõige enam tähelepanu pälvinud kunstitöö Eestis. Tartu kunstimuuseumi eesotsas direktor Reet Margiga oleks tulnud lausa karistada, kui nad ei oleks niisugusele otsusele jõudnud. Seda enam, et kogus on juba Toomiku maale ja videoid. Nüüd on komplekt täielikum.
2000 eurot on minu meelest üsna väike hind, kui võrrelda salongidesse ja galeriidesse müüki pandud nn ilusa kunstiga. Võimalus on kõrvutada ka teisi viimasel paaril aastal Tartu kunstimuuseumi ostetud teoseid. Paar näidet eelmisest aastast: Peeter Alliku maal 4000 ja Andrus Kasemaa teos 4400 eurot. Ja paar tänavust: Enn Tegova teos 2800, Mare Tralla töö 3000, Ene-Liis Semperi video 4500 eurot.
Kallis küll, aga kunsti tuleb koguda. Järeltulevad põlved on meile selle eest tänulikud, nagu meie oleme tänulikud 1940. aastate põlvkonnale, kes pani praegusele Tartu kunstimuuseumile ja selle kogudele aluse.
Kirjutasin selle arvamusloo just nimelt praegu, sest sealsamas muuseumis, raeplatsi viltuses hoones, on veel võimalik Toomiku installatsiooni vaadata koos kogu muu väljapanekuga. Nimelt lõpeb näitus «Möh? Fui! Öäk! Ossa! Vau! Eesti kaasaegse kunsti klassika» ja ühtlasi kunstifestival Art Ist Kuku Nu Ut järgmise nädala pühapäeval. Nii et minge vaatama.