Liikluses on kaks poolt – autojuhid ja jalakäijad. Ohutuse tagamiseks on võimalik mõlemale neist panna nii kohustusi kui ka anda õigusi. Helkuri kandmise nõue praegusel kujul lisab kohustusi ainult jalakäijale.
Põhimõtteliselt oleks võimalik ka esitada nõudeid ainult autojuhtidele. See peaks siis kõlama umbes nii: pimedas tuleb sõita nii kiiresti (aeglaselt), et oleks võimalik õigel ajal tumedais rõivais jalakäijaid näha. Praegustes reeglites seda pole.
Sisuliselt võetakse praegu jalakäijalt ära õigus «olla halvasti nähtav». Siin toodud näide, vastupidi, võttis autojuhilt õiguse «sõita kiiremini, kui ta näeb». Kumma poole õigust peaks avalikkus rohkem soosima?
Näen siin kolme võimalikku vastust: majanduslik, filosoofiline ning «positiivne» – otsustajad peaksid teadma, kas helkuri kandmine ka tegelikult ohutust suurendab.
Majanduslikus mõttes on helkuri kandmise kohustus ilmselt õigustatud. Helkur ei maksa peaaegu midagi ja selle kandmine on seotud minimaalse ebamugavusega. Pimedal ajal 90 kilomeetri asemel 50 kilomeetrit tunnis sõita on ilmselt keerulisem. Kuid peab ka aru andma, et inimeste hinnangud sellele, kui raske on midagi teha, võivad olla väga erinevad.
Ja veel – kuigi tavaliselt on helkurit kanda väga lihtne, siis juhul, kui see äkki kaob või kui seljas on teised riided, võib see osutuda küllalt keeruliseks.
Küsimusele üldinimlikust küljest lähenemine kaldub pigem jalakäijat eelistama. Kahel jalal kõndimine on Homo sapiens'i loomulik liikumisviis. Helkuri kandmise nõue aga signaliseerib midagi muud: tegu ei ole enam «loomuliku liikumisega», mida igaüks võib alati teha, vaid hoopis «liiklustoiminguga», mis nõuab «erivarustust».