Estonian Air sulgeb Tartu lennuliini, öeldi välja tänasel lennufirma pressikonverentsil. Ettevõtte finantsjuht Wade Stokes ütles, et kindlasti suletakse Tartu, Helsingi ja Joensuu liin, kuid lähikuudel vaadatakse üle kõik liinid, vahendab ERR uudised. Samuti ei ava Estonian Air talvehooajal Göteborgi ja Londoni liini.
Estonian Air sulgeb Tartu liini
Estonian Airi nõukogu esimehe Erkki Raasukese sõnul peab ettevõte vähendama lennuliine ning koondama ka osad töötajad, vahendab E24. Raasukese sõnul jääb alles 9-11 lennuliini, mida ettevõte on viimased 15 aastat teenindanud. Ka tema kinnitusel pannakse kõigepealt kinni Tartu, Helsinki ja Joensuu liinid.
Linnapea kommentaar
«Selle otsusega üritab Estonian Air Tartus provintsi teha, see on selge. Riigil ja riigiettevõttel peaks olema kohustus ja võimalus teha nii, et Tartul oleksid ühendused välismaailma,» ütles Tartu linnapea Urmas Kruuse Tartu Postimehele. «See on ääretult kurb otsus. On kujunenud harjumus lennata ja usaldus, kuigi mõnelgi kuul on lende ära jäänud lubamatult palju. Riigi strateegilises mõttes on see väga vale otsus.»
Arvestades seda, et Tartu ja Lõuna-Eesti omavalitsused on teinud lennufirmaga koostööd liini turundamiseks, on tänane otsus Kruuse sõnul solvav.
«See on solvav mitte ainult linnale, vaid Lõuna-Eestile tervikuna, küsimus on terves regioonis,» ütles Kruuse. «Siis võiksime ju ka Tartu Ülikooli Tallinna kolida, saaksime odavama riigi, ainult et see riik ei püsiks väga kaua.»
Linnapea möönis, et linnal on väga keeruline lennuettevõtte otsuseid mõjutada, kuid kindlasti kavatseb Tartu linn teha märgukirja nii Estonian Airi nõukogule kui juhatusele.
Kruuse väljendas lootust, et Air Baltic taastab Tartu lennud ja kinnitas, et ei ole signaale, et Flybe kavatseks Helsingi lende lõpetada. «Iga lennuoperaator võib ise oma otsused teha, vahe on selles, et Estonian Air on riigiettevõte,» ütles Kruuse.
Vanemuise juhi kommentaar
«Ma ei tea selle otsuse tausta, aga see on kurb otsus,» ütles Vanemuise juht Paavo Nõgene Tartu Postimehele. «Ma arvan, et Tartule on lennuühendused vajalikud mitmest aspektist ja ma loodan, et Flybel jätkub jaksu ja äkki tuleb keegi veel Tartusse. Sellega peaks tööd tegema, sest ükskõik kui lähedal on Tartu Tallinnale, siis Euroopasse on Tartust ikka üsna pikk tee.»
«Tartu konverentsi, ülikooli ja meditsiini jaoks on lennuühenduse olemasolu ääretult vajalik, kui tahame, et siia tuleb rahvusvahelisi eksperte. Ilmselt on see otsus tehtud seoses majandustulemustega. Selge on see, et 20 miljonit eurot kahjumit pole tekkinud Tartu otsaga, aga eks see ole üks kahjumlikest liinidest,» rääkis Nõgene. «Praegu võiks küsida nii, et võib-olla on Estonian Airil aeg hakata Tartust lendama mõnda suurde keskusesse. Nii nagu seda varem tehti – Tartu – Stockholm, mille kohta on tartlased väga palju sõna võtnud. Miks hakati Tartust Tallinnasse lendama? Tallinnast taheti tekitada keskpunkt, kust saab igale poole hommikuti edasi lennata, aga kui see strateegia ei tööta, siis võib-olla mõistlik kaaluda uuesti eelmist strateegiat. Neli korda nädalas Tartust Stockholmi ja lendude täituvus oli palju suurem kui praegusel liinil.»
Nõgene avaldas lootust, et ka Tartu linnavalitsus teeb selle nimel tööd, et Tartu lennujaam ei jääks tühjaks või ainult õppelendude keskuseks.
Ülikooli prorektori arvamus
Tartu Ülikooli arendusprorektor Erik Puura leidis, et lennuvõimaluste koomaletõmbumine on mõistagi kahetsusväärne, kuid sedastas ühtlasi, et majandusliku paratamatuse peale pole mõtet pahandada. Puura ise Tartu-Tallinna liini pruukinud pole, küll lennanud Tartust Riiga ja Stockholmi ning naasnud Helsingi kaudu.
«Vahepeal on Tartul olnud ühendused nii Riia kui Stockholmiga, aga need on ära langenud ja alles on jäänud hüppelauana Helsingi ja Tallinn,» märkis Puura. «Küsimus on kriitilises ühenduste arvus. Kui endiselt oleks ühendus Stockholmi ja Riiaga, poleks Tallinna ärakukkumine niivõrd suur küsimus.»
Puura lisas, et Tallinna liini sulgemisega võrreldes oli Riia ja Stockholmi ühenduse kadumine märksa suurem kaotus.
Oktoobri numbrid
Tartu lennujaama andmetel lendas Tartu-Tallinna liinil oktoobris 700 reisijat (siia lisanduvad veel tänaõhtused reisijad), Tartusse saabus 409 ja siit lahkus 291 reisijat. Oktoobris jäi Estonian Airil sellel liinil ära neli reisi, 1., 13. ja 27. oktoobril väljumine Tartust ning 12. oktoobril saabumine Tartusse.
Flybe'i liinil Tartu ja Helsingi vahel oli oktoobris 1000 reisijat (ka siia lisanduvad veel tänased saabujad ja lahkujad). Flybe'il oktoobris lendude tühistamisi pole olnud.