Seega, kui jätkame sisutühjade loosungitega vehkimist ega võta aega viitmata oma perepoliitikaga midagi kardinaalset ette, võime hakata oma rahvale kohe ka hingekella lööma.
Praegu on Eesti kõige põletavam mure see, et perre jäävad sündimata isegi esimesed lapsed.
Kui vaadata rahvastikuteadlaste tehtud graafikuid, siis esiklaste sündimuskõver on kolme viimase aastaga sattunud vaat et vabalangusse. Seegi räägib karjuvast vajadusest suurendada kohe ja korralikult universaalseid lastetoetusi – näiteks kolmekordseks ehk 57,54 eurot (900 krooni) kuus, nagu sotsiaaldemokraadid on korduvalt ette pannud.
Kui perre ei sünni esimest last, ei sünni ka teist … Nõnda pole ka kolmandatele vaja valitsuse väljahõigatud toetust maksta: missugune kergendus riigieelarvele! Esimese ropsuga kolmandat last ju ei sünnita, ühe erandiga muidugi – kui esiklapsed juhtuvad olema kolmikud.
Peale Lõuna-Euroopa vajaduspõhise, kuid põhjakõrbenud perepoliitika, mis meie juhtpoliitikutele tundub aina südamelähedasem, on meil valida ka teine, Põhjamaade tee. Muis asjus otsime ikka sealt eeskujusid, vähe sellest – traageldame endidki meelsasti Põhjala külge.
Euroopa uuringud ja Põhjamaade kogemus kõnelevad aga sellest, et sündimus on suhteliselt suur ja laste vaesus väike just neis riikides, kus kõigile makstakse ühtviisi ja tuntavaid peretoetusi ning riik teeb omalt poolt, mis suudab, et pakkuda lastele vajalikke teenuseid (lasteaed, tasuta huvi- ja kooliharidus, koolitransport jne). Kõik see aitab ühitada vanemate töö- ja pereelu.
Meil moodustavad lastele ja peredele mõeldud toetused ligi 0,7 protsenti SKTst, koos ebaefektiivse vanematoetusega on see näitaja 1,7 protsenti; lastele tarvilikke teenuseid napib nii linnas kui ka maal. Soomes ja Rootsis seevastu läheb peretoetustele 3 protsenti ja Taanis koguni 3,8 protsenti riigi SKTst.
Ka kolm protsenti ühe väikese ja sugugi mitte jõuka riigi rahvuslikust rikkusest pole kullamägi, ometi peame oma sihiks seadma see peretoetustele anda. See on täiesti jõukohane. Kui ühiskond kokku lepib, kui viimaks aru saame, et rahva ja riigi tulevik sõltub järeltulevast põlvest.