Mõnikord aitab vabal elektriturul klienti vaid kolimine

, sünnilt tartlane, Rootsi Kuningliku Ooperi laulja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Kolisin Rootsi üheksa aastat tagasi ja nii kaua olen elanud ka avatud elektriturul, millest ma tegelikult üldse teadlik pole. Algul elasin üürikorteris, seal oli elektrileping juba ees, muuta polnud midagi.

Kui sain oma korteri, oli seal ka juba leping sama firmaga. Seda oli küll võimalik muuta, ent vanast harjumusest, keelelisest oskamatusest ja miks mitte ka mugavusest sai jätkatud sama firmaga, teisi firmasid ma ei vaadanudki.

Ühel päeval helistati mulle aga koju ja räägiti sellest, et vaat see elektrimüügifirma on hea, kasutatakse rohelist energiat jne. Ka hind oli hoopis odavam.

Nii saigi telefoni teel sõlmitud leping. Nemad ajasid asja lõpuni, sain mõne aja pärast uue lepingu ja vanalt firmalt paberi, milles oli kirjas, et meie leping on lõpetatud. Igati tavapärane siin Rootsis.

Ettevaatust, telefonimüüja!

Aga pärast esimest või teist makset suurenes makstav summa märgatavalt ja ületas igati eelmise firma hinna. Kui küsisin, milles asi, vastati: lepingus on ju kirjas, et neil on õigus hindu muuta.

Kahjuks ei mäleta, kui pikaks ajaks olin lepingu sõlminud, aga igatahes pikk see leping oli ja vabanenud oleksin sellest vaid päris suure ülesütlemistasu eest.

Mind päästis kolimine, sain uue korteri ja nii vabanesin sellest lepingust. Uues kohas sõlmisin elektriturgu uurimata lepingu oma eelmise firmaga.

Telefoni teel pole mõistlik lepinguid sõlmida, sest pakkuja räägib kiiresti ja enamasti on sul aega vähe. Vahel räägib telefonimüüja kiiresti ja pidevalt, sul polegi võimalust midagi vahele öelda.

Soovitan telefoni teel lepinguid mitte sõlmida, lugege leping ikka kodus korralikult ja rahulikult läbi.

Nüüd on mul elektrileping kolmeks aastaks, pole mingeid probleeme. Arve tuleb, mina maksan. Ka teiste telefonimüüjatega on lihtne: nii kui ütlen, et mul on teise firmaga mitmeaastane leping, kaotavad nad minu vastu kohe huvi ja lõpetavad kõne.

Ma ei oska isegi öelda, kas vahepeal on elektri hind muutunud või ei. Siin on üldiselt kombeks, et kui hind peaks muutuma, siis sind sellest ka teavitatakse. Ehk polegi pikaajaline leping õige, kuid leian, et ka kindlustunne on midagi väärt.

Praeguse lepingu puhul saan olla kindel oma arve suuruses ja mulle ei tehta ebameeldivaid üllatusi.

Kui õigesti vaatasin, siis peaks Rootsis olema 89 elektrimüüjat. Nende vahel on raske orienteeruda, ent on veebilehti, mis aitavad kliendil selles rägastikus hakkama saada.

Praegu on eri elektrimüüjatel kolmeks aastaks fikseeritud hinna korral korteri elektrihind 5,78–7,03 eurosenti kWh. Kuid selle hinna sees ei näe ma võrgutasu. Siin tulebki olla ettevaatlik, sest mõned firmad pakuvad küll soodsat elektrihinda, kuid nende võrgutasu on märgatavalt suurem kui teistel.

Enne otsuse tegemist tuleks pakutavaga põhjalikult tutvuda, kaasa arvatud väga väikeses kirjas klauslitega, mis sind enamasti kõige suuremate konksude külge võtavad.

Elektri eest saan ühe arve. Seal on kirjas, kui palju olen elektrit kasutanud, kui palju maksab elekter, kui palju võrk.

Mul pole oma voolumõõtja juurde ligipääsu, pean usaldama neid, kes mu näidud edastavad. Arvel on kirjas seegi, millal näite on kontrollitud: märgitud on näidiku näit kontrollimisperioodi alguses, siis vahepeal tehtud kontrolli näit ja perioodi lõpus tehtud kontrolli näidud. Arve esitatakse 62 ööpäeva järel.

Mu sõber saab kaks arvet, ühe elektri ja teise võrgu eest. Ta maksab pisut rohkem, sest talle saadetakse arve paberil koju. Selle raha kasseerib arvet saatev firma.

Libedat juttu jätkub

Siin Rootsis pööratakse palju tähelepanu sellele, kuidas elektrit toodetakse, ehk siis rohelisele elektrile. Aga paljudele on tähtis hind ja siin on palju pakette, mille vahel valida.

Eks neid libeda jutuga müüjaid ole ka. Sulle helistatakse, sulle tullakse ligi tänaval ja suuremates ostukeskustes. Püütakse igati oma firmat paremaks rääkida ja teisi maha teha. Enamasti tänatakse viisakalt, kui oled vastanud, et tänan, ei soovi. Ent on müüjaid, kes vaat et saavad vihaseks, kui sa ei soovi nendega diskussiooni jätkata.

Lepingud on siin siduvad. Eriti ettevaatlik tuleb olla telefonimüüjatega. Siin on kombeks saanud, et küsimused ja vastused lindistatakse.

Telefonimüüja esitab kiiresti küsimusi, sina vastad igale küsimusele loomulikult «jah». Aga kas alati küsimusest aru saad, on juba teine asi. Sinu «jah» on olemas, leping ka. Sulle jääb võimalus veel mingi aeg lepingust taganeda. Ent kui ka see aeg saab läbi ja tunned, et sinu vastu on oldud ülekohtused, mängitakse su jah-vastused ette ja taganeda pole kusagile.

Kindlasti tuleb lepingu puhul jälgida, kui pikk on ülesütlemise aeg.

Võib juhtuda, et pikemate lepingute puhul on ülesütlemise aeg pikem, see võib olla kolme kuu asemel kuus kuud. Siis tuleb avaldus sisse anda palju varem.

Kui õige aja maha magad, pikeneb leping automaatselt ja tuleb oodata taas see periood ära, et oleks kahjusid kandmata võimalus sõlmida leping mõne teise firmaga.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles