Eriti huvitaks, kuidas hakkab elu uuel aastal käima siis, kui ei valita Eesti Energia paketti. Kas arvesti jääb samaks?
Vastab Ain Köster, ASi Elering kommunikatsioonijuht:
Kellele teatada kulu kuu lõpus?
Elektrinäit saadetakse võrgufirmale nagu seni. Elektrimüüjale pole vaja näitu teatada, elektrit müüv firma saab selle andmelao kaudu, kuhu näidu edastab võrgufirma. Seega, näit tuleb teatada üks kord ja ainult võrgufirmale.
Võrgufirma kontakt jääb samaks, sest võrguteenuse osutaja ei muutu. Ühes piirkonnas on üks võrgufirma nagu seni. Eesti kõige suurem võrgufirma on Eesti Energia tütarfirma Elektrilevi, mis on domineeriv võrguteenuse pakkuja ka Tartu piirkonnas ja Jõgevamaal.
Eesti teised suuremad võrgufirmad on Imatra Elekter (Viimsi ja Läänemaa) ja VKG Võrguteenused (Narva). Lisaks neile on veel mitukümmend väikest ja kohaliku tähtsusega võrgufirmat.
Kui inimene ei osta uuel aastal elektrienergiat enam Eesti Energialt, saab ta kaks arvet. Elektrimüüja esitab arve kasutatud elektrienergia ja selle käibemaksu eest. Võrgufirma arvega tuleb kliendil tasuda võrguteenuse eest ja maksta riigile taastuvenergia tasu ning aktsiisi- ja käibemaks.
Miks peab inimene uuel aastal siis maksma kahe pangaülekande eest?
Arveid on kaks, kui võrguteenust ja elektrit pakuvad eri firmad. Kui inimene jääb Eesti Energia kliendiks, saab ta ühe arve.
Kahe arve tasumine tekitab küll teatavat ebamugavust, kuid uues olukorras saab tarbija vabalt valida elektrimüüja. See peaks olema boonus ebamugavuse eest. Ülekandeid saab teha internetis, mis on mugav, ja üldjuhul on elektri eest seal võimalik maksta teenustasuta. Tulevikus pole välistatud, et firmad suudavad luua süsteemi, mis ühendab kaks arvet. Kaks arvet tagavad samas selle, et tarbija saab selgelt aru, kui palju ta maksab võrguteenuse eest ja kui palju elektri eest.