Tartu sai elektriautode kiirlaadija

Elektriautode kiirlaadimispunktid Tartus ja Tartumaal.

FOTO: Graafika: Kaido Linde

Kui Mooste sotsiaaltöötaja eile elektriautoga Tartusse jõudis, oli siin esimene avalik kiirlaadija juba paigaldatud, kuid seadistamata ega töötanud. Nii tuli aku laadida kõrval Silberauto esinduses.

Ilma laadimata tagasi sõita ta ei tihanud, sest Mitsubishi elektriauto näitas sõiduvaru veel vaid 30 kilomeetrit, aga lähim avatud kiirlaadija on Ahjal, kuhu Tartust on maad mõnevõrra enam.

Kiirlaadimispunkte paigaldava ettevõtte ABB projektijuht Criss Uudam ütles, et see Ringtee 61 paigaldatud Tartu esimene avalik kiirlaadija vajab veel mõne tunni tehniku tööd, häälestamist. Mis saab ära tehtud täna õhtuks. Siis on laadija kõigile vajajaile avatud.

Kredexi toel on elektriautode avalikke kiirlaadimispunkte ehitatud juba mõnda aega. Valmis ja töös on neid mõnikümmend – Pärnumaal, Põlvamaal, Hiiumaal, Harjumaal, Jõgeval, Raplamaal, Viljandimaal, Valgamaal. Aga seni veel mitte Tartus ega Tartumaal.

Ringteel on esimene. Täna on kavas üles panna kiirlaadija Elvas, Rõngus ja Puhjas, kuid neid kolme täna veel kasutada ei saa, enne peab ABB koolitatud tehnik need seadistama ja üle kontrollima.

Laadijaid järjest enam

Kredexi pressiesindaja Tarmo Seliste rääkis, et Tartusse tuleb kümme kiirlaadimispunkti ja Tartumaale veel seitse.

Suurem osa neist pannakse üles lähinädalail ja kõik peaks olema paigaldatud kuu jooksul. Mõnel pool on veel vaja luba saada.

Suurte maanteede äärde paigaldatakse laadijad nii, et nende vahemaa oleks 40–60 kilomeetrit.

Eestis paigaldatakse 163 kiirlaadijat, sadakond neist suuremates asulates ja ülejäänud maanteede ääres.

Novembri lõpuni on paigaldatud kiirlaadijad proovikasutuses, kiirlaadimisteenust osutatakse täismahus 30. novembrist. Elektriautode omanikud saavad jaanuari lõpuni kiirlaadimisvõrgus tasuta laadida, 1. veebruaril muutub laadimine tasuliseks.

Projektijuht Uudam ütles, et praegu ei pea end laadimispunktis isegi mitte tuvastama, üksnes mine ja lae.

Ta lisas, et laadijaid tuleb praegu järjest juurde, paar-kolm iga päev. ABB on Kredexiga kokku leppinud, et uute, töökorda seatud laadimispunktide ülevaade antakse kord nädalas ja selle avaldab Kredex elektriautondust tutvustaval ELMO kodulehel.

Elektriautosid on Eestis liikvel ligemale 600, kõige rohkem Tallinnas, ja seal on laadimispunktid Uudami sõnul kõige rohkem koormatud.

«Tallinnas paigaldati esimesed seadmed juunis ja on päris kiiresti omaks võetud,» lausus Uudam.

Kindlus kasvab

Mõnd juba paigaldatud laadijat kasutatakse nädalas korra, aga siis on jutt äärealadest, kuhu ongi rohkem asja suvitusajal.

Uudam ütles, et nii ABB kui Kredex usuvad, et kui inimesed kiirlaadimisvõrgu valmides näevad, et elektriautoga saab pikemadki sõidud teelejäämist kartmata ära teha, suureneb ka elektriautode läbimüük.

Elektriautode ostmiseks on Kredexile esitatud 95 toetusetaotlust, neist on praeguseks rahuldatud 76.

Koroonaviiruse leviku ülevaade Eestis ja maailmas.
Vaata statistikat
Tagasi üles