Uue Koidula asemel sõidab jälle päevinäinud Peksi

Vilja Kohler
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Reisiparvlaev Koidula seisis sel suvel vindi ümber mässunud heinapallinööri pärast mitu nädalat Laaksaares kai ääres. Nüüd tõstetakse laev veest välja ja kindlustatakse kaitsevõredega vees hulpivate puunottide ning muu ohtliku rämpsu vastu.
Reisiparvlaev Koidula seisis sel suvel vindi ümber mässunud heinapallinööri pärast mitu nädalat Laaksaares kai ääres. Nüüd tõstetakse laev veest välja ja kindlustatakse kaitsevõredega vees hulpivate puunottide ning muu ohtliku rämpsu vastu. Foto: Sille Annuk

Vaid kolm suve Laaksaare ja Piirissaare vahet väikesaare elanikke ning nende külalisi sõidutanud reisiparvlaeva Koidula asendab jälle väike vana Peksi, sest eile kaldaletõstmist oodanud uuel alusel seisab ees põhjalik remont.

«Kopp on kohal, mehed valmistavad platsi ette ja lõuna paiku läheb kaevamiseks,» andis eile hommikul Laaksaare sadamas käinud Koidula suure remondi ettevalmistustest ülevaate Laaksaare sadamavaht Sirje Heinoja. «Siia kaevatakse kümnemeetrine kanal ja kolmapäeval plaanitakse Koidula seda kaudu veest maale pontoonidele tõmmata-tõsta.»

Heinoja siiski puhkust ei saa, sest temal tuleb esialgse kava järgi novembri lõpuni vastu võtta ja teele saata 1959. aastal valminud mootorlaeva Peksit, mis sõidutab tänasest Piirissaare rahvast.

Vajalikud kaitsevõred

«Koidulat ootab ees plaaniline põhjalik remont, riik leidis selleks raha,» selgitas Piirissaare vallavanem Siim Avi. «Varem on tehtud hädaremonti. Nüüd tõstetakse praam veest ja ja tehakse nii, et meie kanalis agarate kobraste pärast hulpivad rondid ning muu rämps seda enam ei ohustaks.»

Tartu maavalitsuses Koidula remondiga tegelev maasekretär Tõnu Vesi lisas, et suurte tööde käigus paigaldatakse kaitsevõred aluse suudmikele ehk torudele, kus asub vint. «Seni oli nii, et kui mõni ront sattus sellesse torusse, siis enam see sealt välja ei pääsenud, ront kiilus vindi vahele ja laev muutus raskesti juhitavaks,» rääkis ta. «Kaitsevõred peaksid selle probleemi kõrvaldama.»

Lisaks parandatakse ära ka kõik muud vead, mis võivad Koidula kaldaletõstmisel ilmneda.

Peksi asendab

Aluse veest väljatõstmiseks ja jälle vette saamiseks ning remondiks kuluvat lõplikku summat ei oska keegi praegu veel sendi pealt öelda. Arvestuste järgi peaks kõige vajaliku tegemiseks hakkama saama ligi 50 000 euroga. See raha tuleb majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumist.

«Lootus on, et selle kuu lõpuks saab töö tehtud,» ütles Tõnu Vesi. Seni pääseb Piirissaarele ja sealt tagasi suurele maale kolm korda nädalas Peksiga, kuhu mahub tosin reisijat. Sõidukeid Peksile ei võeta, kohti ei broneerita ja eelisjärjekorras saavad peale kohalikud. Koidulale mahub poolsada reisijat ning kuus sõiduautot või neli sõiduautot ja buss.

Koidula hädad
• Laaksaare ja Piirissaare vahet sõitev reisiparvlaev Koidula seisis tänavu suvel 15. juulist 9. augustini Laak­­saares kai ääres, sest Piirissaare kanalist väljasõitmisel mässis end vindi ümber kera heinapallinööri ja nii läks rivist välja aluse roolisüsteem. Remondiks kulus 4566 eurot.
• 2009. aasta 25. oktoobril Piirissaarelt Laaksaare poole sõitma hakanud Koidulale jäi ligi 1,5-kilomeetrise Piirissaare kanali madalas vees ühe vindi alla puunott, mis kiilus kõvasti kinni. Avariis sai ülekuumenemise tõttu kannatada reduktori siduriosa ja vindi üks laba. Remondiks kulus toona 66 615 krooni ehk 4257 eurot.
• Seitse meetrit lai ja 32 meetrit pikk Koidula valmis 2009. aasta varakevadel. Aluse tegemine maksis üle 1,5 miljoni euro (24 mln kr), millest suurem osa tuli euroliidu regionaalarengu programmist ja osa Eesti riigilt.
Allikad: Tartu Postimees, Tartu maavalitsus
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles