Kunstnik mõtiskleb kolme värviga

Krista Piirimäe
, kunstiajaloolane
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Väikeses galeriis on kõrvuti tänavused maalid «Vanaema. Needja» (paremalt), «Kannataja. Eesti luuletaja», «Sünnipäevapoiss», «Äraolev» ja «Kaemus».
Väikeses galeriis on kõrvuti tänavused maalid «Vanaema. Needja» (paremalt), «Kannataja. Eesti luuletaja», «Sünnipäevapoiss», «Äraolev» ja «Kaemus». Foto: Kristjan Teedema

Meiu Mündi näitus «Nägemus» jätkab 2011. aasta näitusega alanud eleegilisi mõtisklusi inimelu üle. Praegune ekspositsioon Tartu kunstimajas on keskendunud lapsele.

Väljapaneku juhatab sisse ukse kohal pilt platsentast («Kest»). Laps on just sündinud ja kehast väljunud. Platsentat hoiab kaks kätt, järgnev elu on kunstniku käsitluses kätest ilma, puudub heaolu ja turvatunne.

Lapsi vaevav üksindus on saavutanud Meiu Mündi maalides sellise jõu, mida ühel emal on raske taluda. Hea, et taustaks on muusika.

Oma sõnumi paremaks edasiandmiseks on autor kasutanud kontraste ja kaheti mõistetavaid pealkirju.

Kontrastid ja pealkirjad

Näiteks üks laps on end peitnud lilledesse ja maali pealkirjaks on «Maetud laps». Maalil «Äraolev» laps kiigub, aga ei mingit naerulaginat – kas see üldse ongi mängukiik?

«Sünnipäevapoisi» ees on südamekujuline punane tort, kuid poiss on nukker, laps kallistab koera, kes ajab hambad irevile.

Kõik lapsed on sõbrata. Ühel pildil on kaks last, kuid pealkiri hellitav-ehmatav «Uni. Maga, maga, väikseke, ainus pääsetee on see».

Meiu Mündi aastaid kestnud mustvalgele koloriidile on lisandunud punane värv, mis oma rikkaliku sümboolsusega on võimsaimaid kontrastide kandjaid. See on armastuse ja kire, vere ja tule värv.

Must, valge ja punane

Maalis «Nägemus. Õde-õeke» on kaks noore naise nägu ja viis kätt, mida seob üksteisega armastusväli. Või eraldab neid hoopis tulemeri?

Pildil «Rosenrot II» (saksa keeles roosipunane) on punases kleidis naine maalitud pea alaspidi ja kolm kätt on punasega määritud. Mida see küll tähendab? Ainult kombineed kujutavas maalis «Rosenrot» aiman punases ühesuunalist positiivset kirge.

Punase värvi oskuslikku kasutamist näeme kahe vanema inimese lapilises näos. Luuletaja puhul, kellel pea kohal okastraadist kroon-pühapaiste, on punane kannatuse märk, needjal vanaemal tigeduse tähis, tema pead aga ehib kollane lillepärg – jälle konflikt.

Minu traagilisse nägemusse näitusest sobib hästi vana mees, kes püüab «Ihust ja hingest» ja ometi kaob mustadesse niredesse. Siiski, see ei ole lõpp. Enne väljumist põrkab külastaja lõbusate punakirjaliste rahakassade vastu. Nende juures on siltidele kirjutatud «Kuradi siga» ja «Igavene lehm. Lill».

Suu venib muigele – lõpp hea, kõik hea!

Arvustuse sissejuhatuses märgitud näitusest on kirjutanud Krista Piirimäe 11. augustil 2011 ilmunud Postimehes artikli «Meiu Mündi kõigiga leppiv rahu».


Väikeses galeriis

• Tartu kunstimaja väikeses galeriis (Vanemuise 26) saab vaadata 4. maini Meiu Mündi maalinäitust «Nägemused».

• Helitausta on koostanud Ülar Allas alias Smaddy.

Allikas: Tartu kunstimaja

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles