Jüri Kaldmaa kirjutatud ja ka tema lavastatud «Valgusetegu» nägi lavavalgust Vilde Teatri keldrisaalis, pakkudes pooleteisttunnist absurd-talkshowd.
Vilde Teater lahendab pereprobleeme
Lavastuse algus tõstis kahekümnepealise publiku, millest suuremat ruum lihtsalt ei mahuta, süeelise ootushorisondi päris kõrgele. Nimelt leiavad Ema (Aire Pajur) ning Poeg (Üllar Karu) koju tulles põrandal Kodutu/Peremehe (Peeter Novoselt-sev), kes aga kõigile üllatuseks võtab nad pantvangi.
Autor nimetab «Valgusetegu» paruusiaks (Kristuse tagasitulek): lavastus lahkab argisel viisil lagunenud pere tervikuks saamist n-ö jumaliku vahelesegamise teel.
Nõrk lavastus
Vaatamata dramaturgilisele põnevusele jäi Kaldmaa lavastus nõrgaks.
Lavastuse kõrghetked ning tegelaste murdepunktid ei joonistunud välja. Arusaamatuks jäid Peremehe motiivid, kes tuli pererahva elusid muutma. Keeruline polnud aru saada sellest, mis juhtub, vaid miks juhtub.
Kui olulised asjad ei ole selgeks tehtud, ei saa loota, et näitlejad rolle suurepäraselt sooritavad.
Hakkaja näitetrupp
Vaatamata sellele sai näiteseltskond enamasti hästi hakkama ning oli vaatajate ees ihu ja hingega.
Peeter Novoseltsevi situatsioonitaju ja mängurõõm on klass omaette ning tasandasid oluliselt Peremehe rolli ebamäärasuse.
Pajuri Ema roll on samuti õnnestumine. Esitus oli veenev: striptiis ja kaua kogutud kraami aknast välja viskamine pani nii mõnegi vaataja hinge kinni hoidma.
Vaatamata sellele, et Üllar Karul (Poeg) oli mängida palju lavalisi stampe (joomine, haige jalg), suutis ta need üsna usutavalt rolli lülitada.
Minia osatäitja Ursula Noor oli üheplaaniline ning varieerus väga vähe: enamik stseene oli mängitud negatiivsete emotsioonide ning hoiakute pealt. Absurdsete vahepaladena mõjunud Diktor (Nele Reial) ning Naabrinaine (Imbi Uibo) pakkusid koomilisi üllatusi ja vaheldust.
Lavastus meenutas ameerikalikku talkshow`d, kus on teemaks inimeste privaatsed ja ka intiimsed probleemid. Veenduge Vilde Teatri keldrisaalis, et inimesest on võimalik ausus välja pigistada.