Koit jäi Peipsile toppama

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Neljal päeval nädalas Piirissaare ja mandri vahet sõitev praam Koit jäi pühapäeva õhtupoolikul saarelt naastes rikki läinud kütusepumba tõttu poolele teele seisma. Koit on praegu ainus regulaarselt Piirissaarel käiv alus.
Neljal päeval nädalas Piirissaare ja mandri vahet sõitev praam Koit jäi pühapäeva õhtupoolikul saarelt naastes rikki läinud kütusepumba tõttu poolele teele seisma. Koit on praegu ainus regulaarselt Piirissaarel käiv alus. Foto: Postimees.ee

Pühapäeval jäi mootoririkke tõttu mitmeks tunniks järvevetele seisma Piirissaarelt Laaksaarde sõitev praam Koit, mis praegu on ainus regulaarselt saarele ja sealt tagasi inimesi vedav alus.

Türnpu meeskoori liikmena Piirissaarel kontserti andmas käinud Lembit Kaljaspolik ütles, et praam jäi seisma enam-vähem poolel teel tagasi saarelt mandrile, Laaksaare sadamasse. Pärastlõunal, graafiku järgi kell 15.45 väljunud laeva mootor hakkas tõrkuma ning meeskonna ponnistustest hoolimata seda enam käivitada ei õnnestunud.

Kaljaspoliku sõnul hakkas tuul – tõsi, see polnud kuigi tugev – laeva tasapisi Venemaa-poolse kalda suunas lükkama, mis ei jäänud märkamata ka naaberriigi piirivalvel.

«Vene poolelt tuli valge paat kõrinal välja,» lausus ta. «Lükkasime ankru sisse ja jäime abi ootama.»

Puksiiriabi kalafirmalt

Järvehätta jäänud laeva päästjaks sai kalapüügifirma OÜ Latikas puksiir, mis saabus pärast kolme ja poole tunni pikkust ootamist. Selle abiga jõudis Koit pärast kella poolt kaheksat õhtul Laaksaare sadamasse tagasi. Tõsi, osa rahvast viidi juba enne seda kalapaatides minema.

Koit on endine liivaveopraam, mis kohandati reisijateveoks viis aastat tagasi. Laeva omanik on Tartu Sadam.

Ettevõtte juhatuse liige Peeter Kukk, kes kuulis avariist kohe telefoni teel kaptenilt, sõnas, et laeva seiskas kütusepump. Täpsemalt tõik, et too riistapuu suvatses poole sõidu pealt üles öelda.

Et Laaksaare sadamas pole ei elektrit ega ka mingisuguseid muid kommunikatsioone, polnud Kuke sõnul laeva seal remontida võimalik. Sestap toodi vajaminevad varuosad küll Laaksaarde, kuid postilaev Peksi vedas need praami endaga üleeile saare sadamasse.

«Eile (üleeile – M. A.) tõime praami siia Piirissaarele, praegu remonditöö käib,» kinnitas Piirissaare vallavolikogu esimees Maria Korotkova eile telefonitorru. «Aga praegu teenindab Peksi, probleemi ei ole.»

Plaanis asendada

Kõigi eelduste kohaselt pidi Koit tänaseks juba korras olema ja plaanilisi sõite tegema, kinnitas Peeter Kukk.

Seda, kui vana laeva mootor täpselt on, Kukk ei teadnud. «Laeva korpus ise on kindlasti 30 aastat vana, aga mootori täpset vanust on väga raske öelda. Vahepeal, kui Eesti Vabariik tuli, läks enamik sadama arhiividest ja dokumentidest kusagile kaduma.»

Igavesti Koit saare vahet sõitma ei jää, kinnitas Kukk. Juba praegu on Tartu Sadamal plaan asendada praam 2008. aasta varakevadeks uue, võimalikult universaalse alusega, mis mahutaks kuni kuus autot ja umbes 50 reisija ringis.

Selle kohta, miks pühapäeval hättajäänud praamile tõttas appi kalapüügifirma puksiir ja mitte Tartu Sadama oma, lausus Kukk, et Tartust pole võimalik puksiiriga muud moodi Laaksaare ja Piirissaare vahele sõita, kui läbi Venemaa territoriaalvete. Seda teed pidi oleks aga puksiir hädas praamini jõudnud umbes viie tunniga, praegune lahendus oli logistiliselt etem ja kiirem.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles