Jõhvikatee sündis ümber

Martin Pau
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Palupõhja tee remont.
Palupõhja tee remont. Foto: Martin Pau

Nelikümmend aastat tagasi kuremarjasõprade rõõmuks rajatud Valmaotsa-Palupõhja tee on läbinud põhjaliku uuenduskuuri. Ka suurimad tulvaveed ei tohiks enam kevaditi liiklust peatada.

«Vihmased ilmad on meid palju seganud,» nentis Riigimetsa Majandamise Keskuse ehitustellimust täitva Teearu Grupi projektijuht Aadi Elbrecht. «Vett täis kruusa pole võimalik tihendada. See jookseb laiali.»

1966. aastal projekteeritud ja pärast seda umbes viis aastat jupikaupa ehitatud sootee sündis Palupõhja küla elanike liikumisraskustest ajendatult, meenutas toonane Tartu metsamajandi metsakultuuride insener Ülo Kama. Palupõhja ainus ühendustee oli Emajõgi, üle jõe sai Puhja suunas Reku parvega.

«Laeva metsaülem käis väga peale, et teed on vaja. Tema seisis väga kohalike elanike eest,» meenutas Kama. «Paraku läksid asjad nii, et kui tee valmis sai, olid Palupõhjast elanikud kadunud.»

Kärg uhtmise vastu

45 aastat tagasi algas tee ehitus uue kraavitusega Laeva jõest kolme kilomeetri kaugusele Ristsaarde. Kraavide äärest raiutud võsa laoti tee alla tugevdavaks padjaks, et Laeva karjäärist toodav kruus mädamaasse ei vajuks.

Tänavu suvel laotasid ühispakkumise teinud Hanso MK ja Teearu Grupp kruusakihi alla geotekstiili. See kulgeb tee täispikkuses, kümnel kilomeetril katkematult ning ulatub servast serva – kokku ligikaudu 50 000 ruutmeetrit kangast, mis peab taas vältima vajumisi.

Tekstiili katab 30 000 tonni ehk ligikaudu 16 000 kuupmeetrit aluskruusa. Selle peale on juba laotatud või veel laotatakse 12 000 tonni ehk ligi 6500 kuupmeetrit purustatud kruusa.

Suure üleujutusriskiga lõikudes on aluskruusale veetud 8000 tonni ehk umbes 4700 kuupmeetrit killustikku.

«Seal, kus on maas killustik, jääbki killustikkate,» ütles Aadi Elbrecht. «Neis kohtades võib vesi hakata üle tee jooksma ja kruusa ära kanda. Kui on killustik, mis on spetsiaalses viieteistkümne sentimeetri sügavuses kärjes, siis see püsib.»

ndud killustikkihi peal on teist sama palju lahtist killustikku, et kate oleks teehöövliga tasandatav. Esimene, 700-meetrine killustikulõik on kohe pärast Laeva jõge, teine ligi sama pikk jupp algab Selli-Sillaotsa matkaraja algusest ning kolmas varsti pärast matkaraja lõpp-punkti.

Oktoobriks valmis

Riigimetsa Majandamise Keskuse looduskaitseosakonna projektijuht Kaidi Jakobson nentis, et metsamajanduslikku tähtsust Palupõhja teel pole. Peamine on niidumasinatega ligipääs Emajõe-äärsetele luhtadele, lisaks looduskasvatuslik tähendus Selli-Sillaotsa matkarajal ning Palupõhja looduskoolis käijaile.

Tee ehitus läheb maksma 780 000 eurot. Kogu raha annab Euroopa Regionaalarengu Fond. Ehitust seganud vihmadest hoolimata peab Aadi Elbrecht võimalikuks, et oktoobri alguseks ehk tähtajaks on ehitustööd lõpetatud.

Materjali kulu

• Valmaotsa-Palupõhja teesse läheb 30 000 tonni aluskruusa, 8000 t killustikku ja 12 000 t purukruusa. Tee kerkib keskmiselt pool meetrit.

• 10 kilomeetrise tee all on täies ulatuses geotekstiil, kokku 50 000 ruutmeetrit.

Allikas: Teearu Grupp

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles