VIDEO ⟩ Isesõitvad autod bussi- ja taksojuhtide tööd ära ei võta

Jens Raavik
, ajakirjanik
Copy
Tartus käivad Auve Techi isesõitva bussi katsetused, varsti lisandub selliseid sõiduvahendeid tänavatele veelgi.
Tartus käivad Auve Techi isesõitva bussi katsetused, varsti lisandub selliseid sõiduvahendeid tänavatele veelgi. Foto: Auve Tech

Läinud nädalal võis kesklinna tänavail autode vahel vuramas silmata pentsiku välimusega ratastel kastikest. Liikluses pidas masin sammu ja arvestas teiste sõidukitega, sõidutee läheduses liiklejad iseliikurit ei seganud.

Tundmatu objekt on Iseauto, mis nagu nimigi ütleb, sõidab ise, juhti seal sees ei istu. Praeguse prototüübi eelkäijad on pealinnas ja mujal maailmas sõitu katsetanud juba mõnda aega. Auve Techi sõnul on nad siiski välja töötatud süsteemi, mis oskab ise sõidukit juhtida ja vajaduse korral ohtlikus olukorras pidurdada. Praegu Tartus sõitmist harjutava bussi ülesanne on proovida rada läbi ning kaardistada trajektoor, kuid varsti lubatakse avalikkusele näidata ka täiesti uut masinat, mis on valminud koostöös Tartu ülikooliga.

Silm on ikka peal

Teine eesmärk on katsetada n-ö teleopereerimist: kuigi keegi füüsiliselt sõidukit juhtima ei pea, sest andurid ja positsioneerimissüsteem teevad kogu töö ära, jälgitakse busse siiski eemalt kontrolliruumist. Üks inimene saab korraga silma peal hoida mitmel bussil ning vajaduse korral nende sõitu sekkuda.

Lisaks futuristlikule välimusele ja omapärasele nimele on hoopis teistsugune ka ülikooliga ehitatud sõiduvahendi kapotialune: bussi sõitmiseks vajalik elekter toodetakse bussis endas.

Iseauto tiirutas ümber ülikooli ja sõitis ka teistel tänavatel.
Iseauto tiirutas ümber ülikooli ja sõitis ka teistel tänavatel. Foto: Auve Tech

Millal hakkavad bussid nagu ühissõidukid linlasi kooli ja tööle sõidutama?

«Esimese generatsiooni bussid on täielikult tänavalegaalsed ning valmis autonoomselt sõitma juba täna, ükskõik millistes transpordisüsteemides ja kliimavööndites,» teatas Auve Techi turundusspetsialist Annaliisa Raidjõe. Ta lisas, et mitmes välisriigis on Iseautod juba liikluses täieõiguslikud osalised. See, kas ja millal masinad Tartu ühistranspordivõrguga liituvad, pole siiski veel selge.

Isegi kui Iseautod ühissõidukina kasutusele tulevad, bussi- ega taksojuhid töökohtade pärast muret tundma ei pea.

Iseauto on loodud toimivate ühistranspordi lahenduste täiustamiseks, mitte nende asendamiseks, selgitas Auve Techi turundusspetsialist Annaliisa Raidjõe

«Auve Techi bussid on loodud toimivate ühistranspordi lahenduste täiustamiseks, mitte nende asendamiseks,» selgitas Raidjõe.

«Isejuhtivad bussid suudavad opereerida nii kitsastes tingimustest kui ka muutlikel pinnastel, aidates teenindada reisijad piirkondades, kuhu praegune ühistranspordivõrk ei ulatu, kattes n-ö viimase miili teekonna,» lisas ta.

Pea saab proovida

Suvi toob endaga kaasa ka põnevaid uusi ettevõtmisi, kus linlastel on võimalus isejuhtiva bussiga sõit ise järele proovida. Näiteks juulis saab uue Tartu ülikooliga koostöös valminud prototüübiga tutvuda autovabaduse puiesteel.

Praegu veel ei ole kindlalt kokku lepitud, kas seal inimeste sõidutamiseks läheb, aga kindel on see, et bussid seal kohal ja rahvas saab masinatega tutvuda.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles