Vambola Paavo: kiirelt pealinna – unistus või reaalsus

Vambola Paavo
, ajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Vambola Paavo
Vambola Paavo Foto: Postimees.ee

Enam kui kuu pärast on Edelaraudtee teenuste kasutamine ajalugu. Uue aasta esimesel päeval võtab riigisisese rongiliikluse korraldamisel teatepulga üle Elron.

2013. aasta viimasel päeval toimetab Edelaraudtee kilisev-kolisev diiselrong viimased pidulised pealinnast Tartusse ja siis uue aasta algul tuhisevad nad tagasi Tallinna 21. sajandis. Eesti raudteeliikluses peaks algama uus ajastu. Majandusminister Juhan Partsi tsiteerides toimub kvalitatiivne hüpe ja rahvas meelitatakse taas rongidega sõitma.

Kas Tartu on selleks valmis?

Meiega pole arvestatud

Kui heita pilk Elroni veebilehele ja vaadata sõiduplaane, siis võib tõdeda, et meie sõnaga pole arvestatud. Tallinn on talitanud oma tahtmist mööda ja surunud peale oma, lõunaeestlasi pole kuulda võetud. Rongide väljumise kellaajad nii Tallinnast kui Tartust sobivad pealinlaste käikudega.

Ei jõua Elvast või Puhjast inimene, kui tal pealinnas asju ajada, õhtuse rongiga Tallinnast tulles enam ümber istuda viimastele bussidele, et koju sõita. Ei jõua  ka Elva või Põlva poolt tulijad hommikul esimesele ekspressrongile.

Ometi oli maavalitsusel piisavalt aega oma ettepanekuid esitada ja rahvalt arvamust küsida. Seda ei tehtud, kuidas muidu sai kokku meie huve mittearvestav sõiduplaan. Ju lepiti paratamatusega, et mis see meie hääl ikka loeb.

Tegelikult loeb, ja päris palju. Harju- ja Virumaa rahvas sai endale sobivad sõiduplaanid. Hiljuti muutis täistunniekspress kaubamärki ehk läks rahvusvaheliselt tuntud margi Lux Ekspress alla.

Nii Tallinna kui Tartu bussijaamas jagati uusi Baltic Milesi kliendikaarte ja kingiti õhupalle. Lux Ekspress lasi hinnad alla. Fänniklubiga liitunutele on kliendikaardi ettenäitamisel pilet 31. märtsini 2014 Tartust pealinna tervelt 25 protsenti soodsam. Edasi tehakse sulle vastavalt sõidukordadele aastaks personaalne pakkumine.

Tegelikkuses on asi kavalam. Kui vaadata Baltic Milesi kliendikaarti ja siseneda nende veebilehele, siis näeb otse, et tegemist on lätlaste lennufirma airBaltic kavala trikiga. Lõunanaabrid on iga hinna eest huvitatud etteveosüsteemist lennukitega Tallinnast Riiga ja selleks sobivad kõik vahendid.

Tartust ei lenda lennukid Riiga juba rohkem kui kaks aastat ja vaevalt saab Emajõe Ateena olema Riiast vaadates õhuliini avamiseks kunagi ahvatlev. Targem on toimetada Tartust rahvas bussiga Tallinna ja lasta hind veidi alla ning saada oma lennukite hea täitumus. Kaval ju. Rahvas neelab sööda alla ja on rahul, saab pealinna odavamalt.  

Mingit reklaamikampaaniat stiilis «Sõida rongiga!» eeldaks ka Elronilt. Ei silpigi boonusprogrammidest ega kliendikaartidest. Bussifirma jõudis lihtsalt Eesti kõige magusamal – Tallinn-Tartu-Tallinn – liinil rongiettevõttest ette.

Majandusminister Juhan Parts kinnitas valitsuse pressikonverentsi järel pealinnas: rong on kiire ja kindlam ning väljub iga ilmaga. Kui Toompea võimuerakonna üks pool laulab Elroni viisijuppi «kindlalt kohale», siis miks teine pool Tartu maavalitsuses ja linnas ei tee midagi selleks, et muuta sõitmist pealinna ja tagasi mugavamaks?

Uuest aastast väljub esimene kiirrong Tartust Tallinna kell 6.56 (teeloleku aeg täpselt kaks tundi), järgmine rong pealinna läheb Tartust alles kell 14.06. Väljumistes on liialt suur vahe.

Emajõelinnast minnakse jätkuvalt Tallinnast lahkuvatele laevadele ja lõunase lainega Euroopasse suunduvatele lennukitele. Kas siis siinsed turundusgurud polegi huvitatud ristturundusest Estonian Airi ja Tallinkiga?  

Sobilikud ajad tartlastele

Minu arusaamist mööda on vaks vahet, kas ma sõidan lennujaama kaks tundi kakskümmend minutit maanteed mööda või tänapäevaselt mugava kiirrongiga tund ja nelikümmend viis minutit.

Omaette teema on vaksali lahtioleku aeg. Praegu avatakse uksed veerand tundi enne esimese rongi väljumist, uuest aastast võiks need avada veidi varem.  

Tallinna ja Tartu vahel ei tule lähema viie aasta jooksul mingit lennuühendust, selle võivad tartlased unustada. Estonian Airil on teised prioriteedid.

Kui Tartu tahab olla maailmakaardil, siis tuleb panustada raudtee ja lennufirma koostööle. Ehk annab luua ka lojaalsusprogramm ning juurutada boonuskaart. Inimestele tuleb välja võidelda sobilikud rongide väljumise ja saabumise ajad. Sellisel juhul jõuame Tallinnast väljuvatele lennukitele ja laevadele ning ka töökoosolekutele. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles