Eile hommikul saabusid Tartu külje alla Lange külla kaks veoautot, millel vedada hoopis eriline last – ühel lennukikere, teisel tiivad, ninaots ja mootor.
Muuseumi saabus rekordipüstitaja
Autod sõitsid Itaaliast Grazzanisa sõjaväebaasist Langel asuvasse Eesti lennundusmuuseumi, et kohale tuua muuseumi uusim eksponaat, hävitaja F-104S ASA Starfighter.
Selleks, et vedu lihtsam oleks, saabus lennumasin tükkidena. Nüüd hakkavad muuseumitöötajad seda kokku panema. Külge on vaja kruvida tiivad, terav nina ja saba otsa käiv kõrgustüür, rääkis muuseumi juhataja Mati Meos. Reaktiivmootor jääb vaatamiseks lennuki kõrvale.
Reis läbi poole Euroopa, mis maksis umbes kolmsada tuhat krooni, sujus Meose sõnul viperusteta. «Jumal tänatud Euroopa Liidu eest, ei pea enam kuskil piiridel passima ja tõestama, et me ei alusta sõda kellegi vastu,» ütles ta.
Tartu Starfighter on kingitus Itaalia õhuväelt. «Peaaegu viis aastat ajasin asja, enne kui anti meile,» sõnas Meos.
Tartu lennujaama endine juhataja Rein Mark ütles, et muuseumisse lennukite saamine ongi keeruline, aga iga uus eksponaat on väga teretulnud.
Meos sõnas, et Starfighter on väga tähtis eksponaat. Kas või juba sellepärast, et Starfighteri nimel oli omal ajal nii lennukiiruse kui -kõrguse rekord. Seda marki masin oli esimene, mis saavutas kahekordse helikiiruse 1958. aastal ja vallutas kõrguse 31 kilomeetrit 1959. aastal, rääkis Meos.
Viiekümnendatel, kui Starfighterit tootma hakati, oli see Meose sõnul tehnika arengus suur hüpe.
Väga palju kasutas seda tüüpi lennukeid Saksamaa õhuvägi ja seal teenis Starfighter välja hüüdnime Lendav Kirst. Sakslaste peaaegu tuhandest lennukist sattus õnnetusse üle paarisaja ning palju piloote sai surma, sõnas Meos.
Halva lennukiga siiski tegu ei ole, näiteks Hispaanias pole sellega ühtki õnnetust juhtunud ning Starfighter kuulus ka NATO põhirelvastusse, lisas ta.
Tartusse saabunud eksemplari ninaosale on kruvitud kuldne plaat, kuhu itaallased on graveerinud tööst maha kandmise päeva 08.06.2007. Kreeklased kasutavad aga Starfightereid oma õhuväes siiani.
Kujult raketti meenutav ja hävitaja kohta pisikeste tiibadega Starfighter nimetati kunagi ka maailma kõige kenamini disainitud lennukiks.
• Välja töötatud USAs.
• Esimene tõusis õhku 1954. aastal.
• Maksimaalne kiirus 2300 km/h.
• Tühjalt kaalub 6,8 tonni.
• Mootori tõuge umbes 80 kilonjuutonit.