Muuseumi saabus rekordipüstitaja

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Eile hommikul saabusid Tartu külje alla Lange külla kaks veoautot, millel vedada hoopis eriline last – ühel lennukikere, teisel tiivad, ninaots ja mootor.


Autod sõitsid Itaaliast Graz­za­nisa sõjaväebaasist Langel asuvasse Eesti lennundusmuuseumi, et kohale tuua muuseumi uusim eksponaat, hävitaja F-104S ASA Starfighter.



Selleks, et vedu lihtsam oleks, saabus lennumasin tükkidena. Nüüd hakkavad muuseumitöötajad seda kokku panema. Külge on vaja kruvida tiivad, terav nina ja saba otsa käiv kõrgustüür, rääkis muuseumi juhataja Mati Meos. Reaktiivmootor jääb vaatamiseks lennuki kõrvale.



Reis läbi poole Euroopa, mis maksis umbes kolmsada tuhat krooni, sujus Meose sõnul viperusteta. «Jumal tänatud Euroopa Liidu eest, ei pea enam kuskil piiridel passima ja tõestama, et me ei alusta sõda kellegi vastu,» ütles ta.



Oluline eksponaat


Tartu Starfighter on kingitus Itaalia õhuväelt. «Peaaegu viis aastat ajasin asja, enne kui anti meile,» sõnas Meos.



Tartu lennujaama endine juhataja Rein Mark ütles, et muuseumisse lennukite saamine ongi keeruline, aga iga uus eksponaat on väga teretulnud.



Meos sõnas, et Starfighter on väga tähtis eksponaat. Kas või juba sellepärast, et Star­fighteri nimel oli omal ajal nii lennukiiruse kui -kõrguse rekord. Seda marki masin oli esimene, mis saavutas kahekordse helikiiruse 1958. aastal ja vallutas kõrguse 31 kilomeetrit 1959. aastal, rääkis Meos.



Viiekümnendatel, kui Star­fighterit tootma hakati, oli see Meose sõnul tehnika arengus suur hüpe.



Väga palju kasutas seda tüüpi lennukeid Saksamaa õhu­vägi ja seal teenis Star­fighter välja hüüdnime Lendav Kirst. Sakslaste peaaegu tuhandest lennukist sattus õnnetusse üle paarisaja ning palju piloote sai surma, sõnas Meos.



Halva lennukiga siiski tegu ei ole, näiteks Hispaanias pole sellega ühtki õnnetust juhtunud ning Starfighter kuulus ka NATO põhirelvastusse, lisas ta.



Kõige ilusam lennuk


Tartusse saabunud eksemplari ninaosale on kruvitud kuldne plaat, kuhu itaallased on graveerinud tööst maha kandmise päeva 08.06.2007. Kreeklased kasutavad aga Starfightereid oma õhuväes siiani.



Kujult raketti meenutav ja hävitaja kohta pisikeste tiibadega Starfighter nimetati kunagi ka maailma kõige kenamini disainitud lennukiks.



F-104 Starfighter

• Välja töötatud USAs.


• Esimene tõusis õhku 1954. aastal.


• Maksimaalne kiirus 2300 km/h.


• Tühjalt kaalub 6,8 tonni.


• Mootori tõuge umbes 80 kilonjuutonit.



Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles