Tartu lennujaama uus ja uhke reisiterminal sai valmis

Tartu lennujaama uus reisiterminal sai valmis.

FOTO: Margus Ansu

Tartu lennujaama täna avatavas uues reisiterminalis on korralikud ootesaalid ning ka väljastpoolt Schengeni viisa­ruumi tulijatele mõeldud passikontroll.



Esimesele Tartu-Riia reisile registreerimine tänavu juulis käis Tartu lennujaama administratiivhoone koridoris, kus pardapassi täideti pastakaga. Eile vaevas elektroonilist check-in-terminali veel tehniline probleem, aga ka see saab lahendatud.



«Esimesed sissetulijad olid Tartu Ülikool/Rocki korvpallurid, kes olid hästi kurva näoga, aga ehk mitte meie uue terminali pärast, vaid seetõttu, et nad said välismaal tappa,» rääkis Tallinna Lennujaama regionaal­sete lennujaamade direktor Andres Taimla.



Taimla tunnistas, et Tartuga tegelema asumine oli suur risk, sest keegi ei teadnud, kui palju lõunaeestlased ikkagi lendama hakkavad. Risk tasus end ära ja inimesed reisivad suurtel kiirustel ja hulga kaupa. Air Baltic teeb Tartu ja Riia vahet koguni kümme edasi-tagasi lendu nädalas ja täitumus on seejuures üle 60 protsendi.



Septembris alustanud Estonian Air lendab neli korda nädalas Stockholmi vahet ning kohe septembris-oktoobris oli täitumus samuti 60 protsendi ringis. Selline kiirus uue sihtpunkti ja täiesti uute liinide sissetöötamisel on Taimla kinnitusel imekspandav iseäranis praegusel masuajal.



Juurdeehitis kavandamisel


Tuleval aastal saab Tartu lennujaam navigatsioonisüsteemid, mille keskmeks on instrumentaalmaandumise süsteem. Seni on jäänud muu hulgas ilmastikuolude tõttu ära 11 lendu ja Taimla kinnitusel vähendab instrumentaalmaandumise süsteem seda arvu vähemalt kolmandiku võrra.



Lisaks rajatakse lennujaamaterminali küljes asuva hoone asemele juurdeehitis, kuhu mahub kauplus ja kohvik ning väljuvate lendude B-värav. Praegu suudab lennujaam teenindada ühe saabuva ja väljuva reisi tunnis. Lisaks tahab Taimla tulevikus teha lennujaamahoonesse väiksemat sorti hotelli.



Praegu kasutab Tartu lennujaam Tallinnast laenatud päästeautot ja jäätõrjemasinat, aga peagi jõuavad kohale uued masinad, mis maksavad kaheksa miljonit krooni tükk. Lisaks saavad lennukid oma angaarid. Lennujaama teenindavate masinate garaaž on praeguseks juba valmis.



Seni veel on Tartu lennujaama jõudvad suurimad tiivulised Air Balticu 46-kohalised Fokkerid, aga lennuväli suudab vastu võtta ka rohkem kui sajakohalisi Boeinguid.



«Kui lennujaama avamine möödas, hakkan tegelema sellega, et Tartu ja Helsingi vahel hakkaks käima Finncom, millel on 70-kohalised lennukid,» lausus Taimla. Lisaks kavatseb mees ellu viia ka suvise Tartu-Kuressaare lennuliini idee, millest on huvitatud lätlaste Air Baltic.



Enne tänavust juulit tegeles Tartu lennujaam charter-lendude ja Tartu lennuakadeemia teenindamisega. Nüüd aga oli vaja lennujaama teenindamiseks juurde palgata umbes 15 inimest.



Uued liinid tulekul


Seni tootis Tartu lennujaam omanikule Tallinna Lennujaamale üle kuue miljoni krooni aastas kahjumit, Taimla loodab vähendada kahjumi esialgu kolme miljoni kroonini. «Ma arvan, et umbes 55 000 reisijaga jõuab Tartu lennujaam enam-vähem nulli,» rääkis ta. Tulevalt aastalt loodab Taimla 27 000 reisijat.



Tartu lennujaam möödub Taimla hinnangul reisijate hulgalt riigi seni suurimast regionaallennuväljast Kuressaarest tuleval suvel. Regionaalsete lennujaamade areng ei piirdu siiski pelgalt Tartuga – tuleval suvel võib Pärnu loota sellele, et lisaks Stockholmi-lendudele algavad ka Helsingi-lennud.



Tallinna Lennujaam on investeerinud Euroopa Liidu fondide toel regionaallennujaamadesse sadu miljoneid kroone, sellest ligi 130 miljonit Tartu lennujaama. Lisaks Tartule saavad moodsad navigatsioonisüsteemid Kärdla ja Kuressaare lennujaam.



Alles äsja lõpetati Kuressaare lennuraja pikenduse ehitamine ja saarlaste lennurada ulatub nüüd 2000 meetrini.

Tagasi üles