Peep Peterson: uuendused aitavad ummikust välja

Peep Peterson
, Transpordi ametiühingu esimees, sotside kandidaat liiklusala abilinnapea kohale
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Transpordi- ja teetöötajate ametiühingu juht Peep Peterson.
Transpordi- ja teetöötajate ametiühingu juht Peep Peterson. Foto: Toomas Huik/Postimees

Need valimised otsustavad, mis saab Tartu bussiliiklusest ja liiklusest üldse. Kuigi linnapea on asunud kiirkorras avama poolvalmis rattateid ja efektselt riigistama bussi- ja raudteejaamu, võib see kõik olla tema jaoks hilja.


Skandaalselt väike bussijaam, mudamaadlus omaleitud bussifirmaga, suletud raudteejaam ja liiklusprobleeme süvendav uus Vabadussild on kinnistanud Reformierakonnale võhikliku, lausa liikluspiduri maine.



Korduseksam pole kahjuks võimalik. Tuleb uus koalitsioon milline tahes, kuid Reformierakonnale seda valdkonda rohkem usaldada ei saa. Sotsiaaldemokraadid on opositsioonist paisanud ideid ja lahendusi, kuid iseteadlik valitseja pole paindunud neid kuulama ja arvesse võtma.



Tugev kontseptsioon


Sotsiaaldemokraatide kriitika lähtub samast kontseptsioonist, millest tulenevad ka meie praktilised soovitused. Esiteks: töötada transpordivajaduse vähendamise suunas ehk rakendada planeerimises nn lühikeste teede linna põhimõtteid. Teiseks: suunata tartlasi ja lähialade inimesi säästliku transpordi poole.



Pole mõtet paisata poode ja riigiasutusi äärelinnadesse, et mõne tühise sisseostu või toimingu peale kulutataks liitreid bensiini, põhjustataks müra ja tossu. Lasteaed kodu või töö lähedal, spordipaik samuti, poed kesklinna nagu vanasti, linnakrundid elupaiku täis ehitada. See kõik lihtsustab elu ja ühendab ka inimesi ning säästab loodust.



Nagu Londonis on bussid punased ja taksod mustad, nii on jalgratas tulevikus Tartu sümboliks. Vajalik infrastruktuur tuleb lihtsalt valmis ehitada ja ahvatlevana välja reklaamida. Kõike saab, kui tõsiselt tahta.



Reformierakond on suhtunud bussiliiklusse kui sotsiaalabisse – teisejärguline transpordiliik, mida tarvitavad teisejärgulised inimesed. See on väga vale seisukoht. Peab olema vastupidi. Funktsionaalse, hästi toimiva linna tunnuseks on mainekas ja funktsionaalne linnatransport. Linnatransport peab olema nii ahvatlev, et mersud jääksid koju ka järgmise buumi ajal.



Kokkuhoid kelle jaoks?


Elvast tulnud linnapeale meeldib rääkida ühistranspordist kui suurest raiskamise kohast, kust võiks miljoneid kokku hoida. Sotsiaaldemokraadid asju nii ei näe. Võime ju teha siin unistuste säästu linnakassa seisukohalt, kuid see tähendab ebamõistlikke kulutusi linnakodanikule ja pikemas perspektiivis mataksime ikka sadu miljoneid kroone ummikute leevendamisse.



Ühistransporti tuleb investeerida tunduvalt rohkem, seejuures sentigi raiskamata. Siit lähtuski meie idee, et Tartu vajab linna oma bussifirmat, sest see tagab esiteks rahakasutamise läbipaistvuse ja teiseks paindlikkuse investeerimisel.



Et poleks vaja olukorra parandamisega oodata mõne järjekordse vildaka hanke tähtaja saabumiseni. Et poleks vaja kakelda ja umbusaldada, kui tegelikult on soov asju moodsamaks teha.



Palju hullem on see, kui asjatundmatus kõrgeimal tasemel ähvardab raha niisama asjata põlema panna. Seda aga linnapea just talvel teha tahtis, lubades Tartu napid liinid konkurssidel kolmeks jagada.



Kõik näited Eestis ja mujal on tõestanud selle mõtte rumalust, logistilist paindumatust ja erakordset kulukust. Sotside linnavalitsus turufundamentalismile sellist lõivu maksta ei kavatse.



Kuulamine kasvatab


Astoki Vabadussilla näite toomine on tüütu, aga ilmekas. Just samasuguse jäärapäisusega on eiratud linnarahva mõtteid ka teistes transpordiküsimustes. See on samavõrd hukutav kui pimedana ja purjuspäi autoga ikka ja uuesti mööda linna ringi kihutada. Kus on politsei silmad, kus on valija silmad?



Inimestel on paljugi rääkida. Tartu sotsid veetsid eelmisel nädalal mitu hommikut ja õhtut Tartu bussisõitjatega peatustes kohvi juues ja need jutuajamised olid vastastikku väga harivad. Kõlas palju väärt mõtteid ning asjalikku kriitikat ka meie enda asjakohaste väljaütlemiste kohta. Ainult sellises avatud tagasisides on võimalik vigu vältida ning uuteks otsusteks uut põhja koguda.



Aga ega Reformierakondki ole alati nii ülbe olnud. Omaaegne abilinnapea Aksel Kivi hoidis püsivalt töös linnavalitsuse liikluskomisjoni. Sotsiaaldemokraadid kaasaks sinna esiteks bussijuhid, teiseks rattaaktivistid, kolmandaks autokasutajad ning neljandaks praktikud tee-ehitajad. Kõrvad tuleb hoida puhtad ja korras, sest huvirühmade ja asjatundjatega ühiselt kaalutud otsused on kindlasti kvaliteetsemad.



Ühes asjas püüaksin olla Kivist tublim. Vajame linnavalitsusse palju võimekamat logistikameeskonda. Maailmas on häid ülikoole, kus ühistranspordi logistikat õpetatakse kõrgeimal teaduslikul tasemel. Kindlasti oleme ära teeninud, et need teadmised ühel või teisel viisil Tartus ellu jõuaksid. Uuenduslikkus ja selge visioon aitavad meid taas ummikust välja.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles