Riigi majandamises jõustub teisigi muudatusi, ja ikka on peksupoisteks nõrgemad: haiged, väikelaste vanemad, tööteed alustavad noored.
Haarati valest otsast
Paremparteidest vähemusvalitsus ostis riigikogus oma tahte läbisurumiseks üles roheliste hääled, lubades 86 miljonit krooni energiasäästuprogrammile.
Ei tea, kas oskavad rohelised järgmine kord, kui nende abi jälle peaks vaja minema, ka rohkem küsida. Küll on aga küsitav see, kui palju säärane avalik lehmakauplemine meie majandust tervendab.
Teise lisaeelarve üllas eesmärk – parandada tulude-kulude vahekorda 6,1 miljardi krooni võrra – jäi ometi kättesaamatuks. See aga ei too lähemale eurole üleminekut, mille eelduseks on Maastrichti kriteeriumide täitmine, sh nõue, et eelarve puudujääk ei tohi ületada kolme protsenti SKTst.
Ainuüksi kulude kärpimisega ei ole riigil võimalik seda peenikest köit mööda kõndida. Liiati süvendab iga kärbe omaltki poolt veel majanduse punnseisu, selmet seda elavdada.
Maksude tõus on möödapääsmatu, ütlesid kevadel sotsiaaldemokraadid. Pisut hiljem kordas sama ka IMF. Paremparteide tahtmatus asja mõista ajas valitsuskoalitsiooni lõhki. Lõpuks on maksude tõstmise paratamatusest aru saanud ka Reformierakonna ja IRLi vähemusvalitsus.
Uppumisohus haaras ta aga kinni lootusetult valest otsast. Selle asemel, et maksukoormuse tõusu ühiskonnas ühtlasemalt jagada, et võtta sealt, kust võtta annab, ehk tõsta tulumaksu 21 protsendilt 24 protsendile, nagu pakkusid sotsiaaldemokraadid, asuti pitsitama eeskätt nõrgemaid: töötuid, väikesepalgalisi, lastega peresid, põduraid, vanureid.
Vähe sellest, Läti kogemus näitab, et käibemaksu tõus ei pruugi sugugi tuua riigikassasse loodetud lisaraha.