Vambola Paavo: ikka Tartu tänavatest ...

Vambola Paavo
, ajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Vambola Paavo
Vambola Paavo Foto: SCANPIX

Tartu tänavate olukorrast ja liikluskorraldusest on üksjagu räägitud, ent need pole paremuse poole liikunud. Tipptunni ummikute aeg saab varsti lühikese leevenduse. Alanud vaheaeg koolides ja lasteaedades ning tööinimeste puhkuseperiood jätab linna vähem autosid. Paari kuu pärast kordub aga kõik taas. Võib küll kalleid uuringuid korraldada ja mitmesuguseid kavasid koostada, ent tulemused on visad tulema.

Hiljuti kohtasin tänaval kauaaegset linnavalitsuse töötajat (nime jätan enda teada), kes juhtis tähelepanu Riia tänaval valitsevale pudelikaelale.

Kümmekond aastat tagasi laiendati Tartu ühte tuiksoont. Riia mäe tõusule tekkis kummaski suunas kaks sõidurada. Küll oli sellega poleemikat. Praegu on kõik rahul. Liiklus muutus sujuvamaks. Riia tänav on nüüd normaalselt sõidetav Maarjamõisa ristmikuni, seda juhul, kui satud rohelisse lainesse.

Edasi algab tõmblemine ja sõelumine. Pudelikael on praegu Maarjamõisa bussipeatusest politseimajani, sest seal on kolm sõidurada.

Kunagi ammu tehti selle lõigu tarbeks ümberehituse kavand, ent millegipärast pandi asi kalevi alla. Nüüd on aeg omaaegsed joonised üles otsida ja teha täiendused ning asuda selle järgi ümberehitust tegema.

Nimetatud lõik vajab kiiret laiendamist. Juurde tuleks tekitada lisarada. Pooleteisekilomeetrine pudelikael liiklusele au ei tee. Linna peatänav peaks olema eeskujulik.

Omaette teema on Riia tänaval üles kerkinud kanalisatsioonikaevude luugid. Kohati on tunne, et sõidad mööda kuumaastikku, aina põnks ja põnks. Huvitav oleks teada, milliseid teid pidi liiguvad tööle ja koju meie kõrged poliitilised linnajuhid.

Riia tänaval tekitab ohtlikke olukordi Maarjamõisa polikliiniku juures asuv bussipeatus. Ühissõidukite tarbeks pole Riia tänaval välja ehitatud taskut, kuhu ühissõidukid võiksid ohutult sõita. Kui praegu juhtub peatusesse saabuma kaks-kolm bussi, siis on Puusepa-Riia ristmik kinni sõidetud ja ummik platsis.

Mis takistab tasku väljaehitamist? Soovimatus või pole raha? Igal juhul oleks tasku olemasolu ohutum kui praegune segane olukord.

Ma ei kutsu Tallinna eeskujul maha joonima bussiradu, ent kaine mõistus ütleb, et Riia tänaval võiks see olla raudtee-estakaadist Maarjamõisa ristmikuni.

Targem pole nendegi autojuhtide olukord, kes sooritavad pöörde Riiast Puusepa tänavale. Sealgi valitseb segadus. Kohe pärast ristmikku on jälle bussipeatus ja paarisaja meetri pärast Maarjamõisa haigla ees järgmine. Liiklusohutuse seisukohast oleks arukas need kuhugi keskpaika ühendada. Kõiges ei saa jalakäijatele aina kummardusi teha. Mujal maailmas nii tihedalt peatusi küll ei näe.

Ilmatsalu tänav muutis heas mõttes ilmet nelja aasta eest. Siis olid majanduses head ajad, jagus raha valimiste eel tänavate korrastamiseks. Praegu linnas ringi sõites tuleb tõdeda, et lähenevad valimised valitsejaid ei koti ja tänavate seisukord korda ei lähe.

Ükski liiklusega seotud ametnik pole vaevaks võtnud Ilmatsalu-Betooni tänava ristmikul asuva trampliini likvideerimist. Kellele seda väiksemat sorti hüpekat on vaja? Või ongi see mõeldud enne ristmikku kiiruse vähendamiseks.

Vahetult ristmiku eel ohustavad juhte ka parajad löökaugud. Kevadise lappimise käigus need vist ununesid või lihtsalt ei märgatud. Igal juhul ei tee lagunenud ja ajast-arust ristmik linna sisse- või väljasõidul erilist au.

Iga linn hoolitseb oma väravate korrashoiu eest. Aastaid ootab Ilmatsalu tänav, et ühel suvel tuleksid teemehed ja teeksid korda viimase lõigu kuni Ilmatsalu ringini. Seal lõpeb linna piir.

Valimiste eel on põhitähelepanu idapoolsel ringteel koos postimaja sõlme väljaehitamisega. Paraku on see üleriigiline objekt, mida rahastavad riik ja Euroopa Liit ning piskuga Tartu linn. Ennekõike on see mõeldud transiitliikluse hajutamiseks. Sedagi on vaja, kui me ei soovi näha Sõpruse silla lõplikku kokkuvarisemist.

Kui sügisel saavad valimised läbi, peame jälle neli aastat ootama. Heaks tavaks on saanud, et valimiste vahelisel ajal pole teed-tänavad kellegi prioriteet. Valija hääletab tulemuste järgi. Ainult et ... mida on seekord aktiva poolele kanda.  

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles