Haikala õpetab loogikat

Elina Randoja
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Annelinna gümnaasiumi õpetajad Jana Jõgeva ja Maksim Ivanov said õppematerjali «Hai on kala, aga iga kala ei ole hai» eest Tiigrihüppelt tänukirja ja uhke klaasauhinna.
Annelinna gümnaasiumi õpetajad Jana Jõgeva ja Maksim Ivanov said õppematerjali «Hai on kala, aga iga kala ei ole hai» eest Tiigrihüppelt tänukirja ja uhke klaasauhinna. Foto: Kristjan Teedema

«Hai on kala, aga iga kala ei ole hai» on õppematerjalile küll üsna pikk nimi, kuid loogika õpetamiseks mõeldud ülesannete kogumikule sobib kui valatult.

Igal aastal korraldab Tiigrihüppe Koolielu portaal õpetajatele võistluse, kus selgitatakse välja kõige parem, mugavalt kasutatav ja õppima kutsuv e-õppematerjal. Eelmisel nädalal valiti selle aasta parimaks just eespool nimetatud ülesannete kogu, mille tegid Annelinna gümnaasiumi õpetajad.

Matemaatikaõpetaja Maksim Ivanov hakkas sügisest õpetama loogika valikkursust. Matemaatika õppekava loogikat enam ette ei näe, vajalikke õppematerjale seetõttu pole ning Ivanov leidis sellest hea ja vajaliku põhjuse võistlusel osalemiseks.

Kuigi Koolielu portaali peatoimetaja Merje Pors arvas, et vaevalt mõni õpetaja spetsiaalselt võistluseks e-õppematerjale koostab, muigas Ivanov, et talle meeldib võistelda. Kooliajal käis ta olümpiaadidel, nüüd õpetajana on just see heaks väljundiks, et rahuldada võistlushimu.

Osalenud on ta kõigil neljal korral ning eelmisel aastal sai tema geomeetriaülesannete õppematerjal teise koha.

Ivanovi sõnul on loogikaülesandeid teha palju lihtsam kui lahendada. Näiteks tõi ta, et ühel õhtul pani ta kokku kuus ülesannet, kuid ühe keerulisema lahendamiseks võib tal endalgi minna vähemalt pool tundi.

Inimesed tähtede asemel

Lihtsaks teeb asja see, et kui Ivanov ülesandeid koostab, siis ei ole seal koogiküpsetajaid Liisat ja Milanat, kes üritavad sõbrannadega välja selgitada, kelle pirukad on kõige paremad. Nende asemel on tabelites lihtsalt a, b, c, d ja e.

Kuna paljudel on aga raske selliseid ülesandeid hoomata ning huvi nende lahendamise vastu kaob, on tähtede asemele vaja konkreetseid nimesid ja tegevustikku.

Noorte puhul on parimateks tegelasteks nende enda eakaaslased, kes on pandud tuttavatesse olukordadesse: koolimissi valimine, koolinoorte spordilaager, ajalooarvestus.

Kuigi Ivanovi eesti keel on väga hea, tundis ta, et selliste ülesannete korralikult kirjapanemiseks oleks ikkagi abi vaja, ning värbas kolleegist eesti keele õpetaja Jana Jõgeva.

Jõgeva rääkis, et tal endal pole loogikaülesannetega kooliajast saati mingit kokkupuudet olnud ja tekstülesandeid kirjutades sai ta tunduvalt targemaks. Üks neist tarkustest oli näiteks, et selliste ülesannete puhul on ilus keel teisejärguline.

Esmatähtis on ikkagi, et kõik sõnad oleksid täpsed ja väljendaksid seda, mida vaja.

Popp võistlus

Merje Porsi sõnul otsis võistluse «Täna samm, homme teine» žürii selliseid õppematerjale, mis oleksid ühest küljest vajalikud, teisalt aga kasutajasõbralikud ja tänapäevased.

Tänavu esitati 27 tööd ja neist kümme pääses finaali. Finaliste hinnati kahel korral ning neile tehti ettepanekuid muudatusteks. Pors rääkis, et peamine mure on õpetajatel autoriõigusega ning on tulnud selgitada, et ka isetehtud piltide juurde tuleb panna autori nimi.

Loogikaülesannete kogu näeb internetiaadressil math.ut.ee/~maxim5/hai/ ja see on kõigile kasutamiseks. Väike nõuanne koostajalt neile, kes selliseid ülesandeid esimest korda lahendavad: alustada tuleb välistamisest.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles