Linn plaanib tänavavalgustuses uuendusi

Jüri Saar
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Anne kanali äärde ehitatud uue jalg- ja rattatee ääres tänavavalgus­­tid veel ei põle, sest õiendada on mõned vaegtööd.
Anne kanali äärde ehitatud uue jalg- ja rattatee ääres tänavavalgus­­tid veel ei põle, sest õiendada on mõned vaegtööd. Foto: Kristjan Teedema

Tartu tänavavalgustuse valmisolek sügiseks ja talveks on hea, kinnitab vastutav ametnik. Siiski on mõned tööd veel lõpetamata ja kõiki lampe pole jõutud üle kontrollida, mistõttu linlaste teated riketest on suureks abiks.

Ehkki mõnel pool, näiteks Anne kanali ääres, võib tartlastel jääda mulje, et kuna osa üles pandud tänavalampe ei tööta, hoiab linn sedasi kokku, on see Tartu linnavalitsuse tänavavalgustuse spetsialisti Sven Ilvese selgitusel vale järeldus.

Õige on tema sõnul see, et linn otsib endiselt moodsaid lahendusi, kuidas tänavavalgustuselt säästa, aga poolte lampide lihtsalt välja lülitamine nende hulka ei kuulu.

Remondi mõjud

Anne kanali randa rajatud uue jalg- ja rattatee ääres ei põle lambid seepärast, et tegemata on viimased vaegtööd ja üle andmata dokumentatsioon.

Nüüdseks peaks ühel pool olema aga kannatused Riia tänava lõpus, kus tänavauuenduse tõttu oli tänav õhtuti ja öösiti pime. Ilves ütles, et see oli möödapanek, sest tänavavalgustus tohib väljas olla kõige rohkem kaks ööpäeva. Kuid seal ei pidanud see tähtaeg õige pikal tänavalõigul.

Liiklusohutuse kindlustamiseks pidi ehitusfirma seal sõiduteele panema vilkuvad ohutuled, kuid ühe ööga virutati pooled ära ja nii tekkiski Ilvese sõnul olukord, kus näha polnud üldse mitte midagi.

Samasugune mure oli Mõisavahes, kuid seal saadi asi rutem korda.

Ilves ütles, et õppetund siit on see, et ei ole hea, kui tänavavalgustuse pikad liinid on ühe kilbi taga. Parem on lühemad liinid ja rohkem kilpe, kas või puhuks, kui mõni auto lambimasti maha sõidab.

Linnarahvale on Ilvesel kaks aktuaalset teadet. Esiteks võib aeg-ajalt jääda mulje, et tänavalgustus põleb liiga kaua, kuid see on programmi muutmise tõttu.

Teine puudutab üksikute rikkis lampide kohta teatamist. Kilbid ja liinid on küll kontrollitud, kuid valgusteid on umbes 11 000 ja kõiki neid ei suuda elektrimehed puht füüsiliselt ise üle vaadata.

Rikkis tänavavalgustid saab kiiremini korda, kui neist teada anda linna heakorratelefonil 1789.

Modernsemad lahendused

Pika, Pärna ja Fortuuna tänaval on nn elektroonse ballastiga valgustid, milles öösel valgustugevus väheneb 40 protsenti.

Linn on prooviks üles pannud mõned LED-valgustid. «Väljamaalt tullakse spetsiaalsete aparaatidega kontrollima, kas see valgustugevus vastab meie vajadustele. On olnud jutuks, et pakutakse LED-lampe, mis ei vasta meie nõuetele – need on nii väikese võimusega, et ei valgusta midagi,» rääkis Ilves. «Otepääl pandi LEDid üles, kuid inimesed ei ole rahul.»

Tartus on katsetamiseks toodud LED-valgusteid võimalik vaatamas käia Savi tänavas. Ilves selgitas, et näidised toonud firmadele oli teada masti kõrgus, tänava laius ja mastide vahe.

Praegu, ütles Ilves, tundub kaalukauss kalduma elektronballastiga valgustite kasuks.

Ka Idaringteele tulevad sellised. Seal on mõte selline, et kella üheksani on valgustugevus 100 protsenti, südaööni 70–75 protsenti ja öötundidel hommikul kella kuueni 50 protsenti. Elektri kokkuhoid päris samas taktis ei käi.

«Säästu võimaldavate seadmete hinnad on alla läinud,» lausus Ilves, «tasuvusaeg arvestades kokkuhoitud elektrit võib olla isegi paar-kolm aastat.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles