Kütuse kallinemine kruvib Tartus bussiveo hinda

Jüri Saar
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tartu linnaliinibuss.
Tartu linnaliinibuss. Foto: Sille Annuk

Tartu peab ühistranspordi eest maksma bussifirmale Sebe järjest rohkem, sest riigihankel pakutud hinda korrigeeritakse automaatselt ühistranspordi indeksi muutumise korral.

Tartu linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak oli võrdlemisi murelik, sest võrreldes lepingu algusega 2011. aasta jaanuaris on indeks juba kasvanud 12 protsenti ja ennustuste järgi kasvab järgmise aasta lõpuks 20,5 protsendi võrra.

«Me ei arvanud, et nii järsult kallineb,» tunnistas ta. «Aga ega me ka muudes valdkondades ole osanud arvata, et nii järsult elu kallimaks läheb.»

Arvuliselt tähendab see, et riigihankel pakkus Sebe linnavalitsuse etteantud veomahtude juures Tartu linnaliinidel sõitmise hinnaks 6,583 miljonit eurot, sel aastal tuleb eeldatavasti maksta 7,23 miljonit eurot, tuleval aastal veelgi rohkem.

Ühistranspordiindeks

Ühistranspordiindeks, millega Sebe pakutud kilomeetrihindu midibussidel, normaalbussidel ja suurtel bussidel läbi arvutatakse, võtab arvesse tarbijahinnaindeksi muutuse, diislikütuse kallinemise ja bussijuhtide palgaindeksi muutuse.

Indeksi kasutamise mõte oli kaitsta pakkujat hinnamuutustega kaasnevate riskide eest ja tagada tellijale teenuse osutamise stabiilsus.

Hinnatõusu mõjude leevendamiseks saaks linnavalitsus vähendada tellitavate liinikilomeetrite hulka, lepingu järgi võib linn seda teha viie protsendi ulatuses, kuid ei ole teinud.

Haak ütles, et praegu on mure pigem teistpidine. Nimelt on bussipargist tema sõnul viimane välja pigistatud ja ei ole varu, et graafikuid tihendada ja liinikilomeetreid lisada. Selleks tuleks senisele 50 bussile lisa soetada ja ka juhte palgata.

Vaja oleks kas suuremaid busse, et rohkem inimesi korraga ära vedada, või rohkem busse, et graafikuid tihendada.

Tippajal tuleb trügida

Statistika näitab, et bussisõitjate hulk on Tartus kasvanud, kuid see omakorda on toonud kaasa olukorra, kus kõik soovijad ei mahu tippajal bussi või tuleb bussis trügida. Kui teenus ei ole mugav, võib osa inimesi ühistranspordist loobuda.

«Ühistranspordi lisaraha läheb kõik hinnatõusu katteks, raske on arenduseks juurde küsida,» nentis Haak.

Ühistranspordi indeksi muutus

• Indeks arvestab tarbijahindade, diislikütuse hinna ja bussijuhtide palgaindeksi muutust.

2012

• I kv 1,068

• II kv 1,080

• III kv 1,110

• IV kv 1,135

2013

• I kv 1,153

• II kv 1,170

• III kv 1,188

• IV kv 1,205

Allikas: Tartu linnavalitsus

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles